Selvom man skal passe på med at drage tunge konklusioner ud fra træningskørslerne i Formel 1, så gav fredagens to sessioner nogle svar før løbet i Malaysia.

Der var de forventede nedture, overraskende opture og bekymrende problemer på Formel 1-racernes første omgange i forbindelse med Malaysias Grand Prix på Sepang-banen i denne weekend.

Bt.dk ser her nærmere på de mest åbenlyse svar og spørgsmål, som fredagens to træninger efterlod før lørdagens kvalifikation.

1) Magnussen kæmper i varmen

Kevin Magnussen havde en problemfyldt førstedag i Malaysia. Problemer, som alle kom sig af den bagende hede på 34 grader i luften og en banetemperatur på 50 grader. Danskerens bagdæk var især udsatte. De blev overophedede og gjorde, at Kevin Magnussens bil manglede vejgreb, og det drillede ham undervejs. Derfor er Kevin Magnussens største udfordring at få løst det problem før kvalifikationen.    

2) God topfart, men for langsomme i sving


McLaren har stadig et hul, der skal lukkes op til Mercedes. Teamet er blandt de hurtigste på langsiden med en topfart på 320 kilometer i timen. Derimod volder bilens aerodynamik problemer i både de langsomme og hurtige kurver, hvor McLaren-raceren formentlig er mere 'levende' at køre end Mercedes' ditto. Det skal justeres, lød den klare besked fra McLaren. 

3) Mercedes stadig hurtigst

De er udråbt til at være favoritter til at tage VM-titlen i 2014. Og fredag var det igen Mercedes, der toppede omgangstiderne i Malaysia. I dagens første træning var Lewis Hamilton hurtigst, mens Nico Rosberg høvlede dagens hurtigste omgang af i den anden og afsluttende træning. 

4) McLarens regndans

Både Kevin Magnussen og Jenson Button henviste til Malaysias varmegrader, da de skulle forklare, hvorfor de i fredagens anden træning sluttede som nummer 12 og otte i feltet efter en ellers godkendt første træning som nummer fem og fire. Begge to håbede derfor på køligere temperaturer og ultimativt: Regn over Kuala Lompur og Sepang-banen. Malaysias Grand Prix er kendt for sit omskiftelige vejr, så den bøn kan blive hørt.

kevinrullerigenmala


5) Har Vettel fundet farten?


Sebastian Vettel har haft en pinefuld sæsonstart, men i Malaysia var tyskeren under sidste træning tredjehurtigst. Den firedobbelte verdensmester var faktisk kun 0.061sekund efter Nico Rosberg, og det må siges at være et kæmpe skridt frem for Red Bull-teamet.

6) Kølige Kimi

Torsdag lagde han sig ud med Ferraris egen presseafdeling, som han i bund og grund beskyldte for at lyve. Men den interne ballade så fredag ikke ud til at påvirke 'The Icemann', da han endelig viste tænder, siden sit skifte til den italienske bilfabrik. Kimi Raikkonen var således næsthurtigst i træningen.

7) Lotus sejler videre

I sidste sæson var Lotus blandt titelaspiranterne. I år kæmper de bare for at køre én enkelt omgang. Teamets tekniske problemer fortsætter i Malaysia, hvor Romain Grosjean til sidst måtte opgive sin kamp med bilens gearkasse. Teamkammeraten, Pastor Maldonado, kom slet ikke ud at køre.

8) Pas på dine dæk


Kevin Magnussen var selv inde på det. Banetemperaturen på 50 grader nærmest flår gummiet af Formel 1-dækkene. Samme oplevelse havde de hos Mercedes, som kaldte temperaturen for 'alt for høj' til de plagede Pirelli-dæk. Derfor vil kørernes evne til at spare dæk og dermed køre en eller to omgange længere på et sæt blive afgørende i løbet.

9)  Uklart hierarki

Styrkeforholdet i Formel 1 fremstår - bortset fra Mercedes' status som hurtigste bil af alle - som et stort spørgsmålstegn. Med Ferrari og Red Bulls umiddelbare opblomstring i Malaysia, synes både Williams og McLaren at være under angreb for at blive overhalet i kampen om podiepladserne. Derfor foregår der uden tvivl en intens kamp natten over i de forskellige garager for at optimere bilerne til kvalifikationen lørdag. 

10) Ingen ændring i bundkampen

Man glemmer dem helt, men i den bagerste ende i Formel 1-feltet kæmper to team om ikke at blive sidst. Her udgør Caterham og Marussia igen i år den intense bundkamp. Det opgør ser Marussia pt. ud til at vinde i Malaysia, hvor teamet var både hurtigere og mere pålidelige i træningerne.