Få cykelmekanikerens vigtige råd til at undgå fastfrosne gear og rustne dele på cyklen i løbet af den lange vinter.

. Cykellåsen er frosset fast. Igen. Når den endelig er blevet flået op med vold, er det gearene, den er gal med. De er også frosset fast. Så er spørgsmålet, om man helst vil cykle på arbejde i første gear eller stige ind i en proppet bus i stedet.

Hører du til cykelsegmentet - også til vinter - så har Cyklistforbundets erfarne mekaniker Magnus Jørgensen nogle gode råd til at gøre cyklen klar til sne og frost.

1) Smør kæden oftere om vinteren

Når kæden bliver udsat for regn og slud, så har den brug for at blive smurt oftere for at være beskyttet mod rust. Masser af vand og salt er nemlig hård kost for kæden, og der beskytter et godt lag olie.

- I de tørre måneder kan man nøjes med at smøre den en gang om måneden. Men hvis det er hård regn eller slud anbefaler vi at give den en klat olie en gang om ugen, fortæller Magnus Jørgensen.

Han råder til at rense kæden samtidig. Det gør du ved at give kæden olie, tørre den af igen og så give olie en gang mere.

2) Sørg for at frysesikre dine gear

Når gearene er frosset fast, skyldes det vand inde i kablerne. Det kan man komme til livs ved at stille cyklen tørt et par dage, så det fordamper.

Har kablerne et par år på dagen, vil der ofte have samlet sig noget kondens derinde, og det kan altså fryse.

For at få det ud skal kabelstrømperne blæses igennem.

- Hvis man har lidt tekniske egenskaber, kan man godt gøre det selv, men ellers så få en professionel til at gøre det. Vi blæser vandet ud med trykluft og kommer i stedet silikoneolie i, som ikke fryser, forklarer Magnus Jørgensen.

For at forebygge vand i kablerne skal du give dem en klat fedt i åbningerne. Så trænger der ikke vand ind.

3) Giv låsen en vintersikring

En frossen lås kan også let forebygges. Det kræver bare en fin olie som for eksempel en låsespray.

- Stil cyklen et tørt sted, så det gamle vand fordamper og giv den en fin olie. Både der, hvor du stikker nøglen ind, og i selve låsemekanismen i den anden side. Altså alle de bevægelige dele, siger Magnus Jørgensen.

4) Tjek dækkene

Hvis du lukker en lille smule luft ud af dækkene, så sikrer du dig bedre vejgreb, råder Magnus Jørgensen.

Tjek også dækkenes tilstand, før du cykler gennem sne og regn.

- Dækkene skal ikke være helt slidt ned, der skal stadig være noget mønster tilbage. Når det er vinter og glat, slår man sig meget hårdere, hvis man falder på cyklen. Så man skal også sætte farten ned, når man kommer til krydsene, råder Pernille Ehlers, specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.

Vintertips til cykelturen:

- Find vandslangen frem og skyl cyklen ren for saltrester. Salt er hårdt for mekanikken på din cykel.

- Hvis du køber en ny cykel, så brug den gamle som vintercykel. Vinteren er hårdere for cyklen end sommerperioden.

- Parkerer du cyklen i garagen for vinteren, så rengør den for salt og skidt inden. Ellers kommer du let til at skulle skifte rustne reservedele til sommer.

- Stil cyklen i tørvejr om natten, hvis det er muligt. Den har godt af at få lov at tørre natten over.

- Husk at tjekke dit barns cykel og lygter.

Kilde: Magnus Jørgensen, cykelmekaniker hos Cyklistforbundet, Pernille Ehlers, Rådet for Sikker Trafik

/ritzau/FOKUS