Mange cyklister oplever, at batteriet på elcyklen står af før tid. Men du kan selv vedligeholde batteriet for at minimere risikoen for dyre reparationer.

København. Flere og flere cyklister drøner rundt på elcykler, men desværre oplever mange, at deres dyre elcykler går i stykker.

I en ny undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har lavet, svarer en tredjedel af 744 elcyklister, at de har oplevet problemer med deres elcykler, som flertallet har betalt mellem 10.000 og 18.000 kroner for.

- Fejlene koncentrerer sig typisk omkring cyklens motor og batteri, fortæller testansvarlig Mikkel William Nielsen.

Tre ud af fire svarer i undersøgelsen, at elcyklen gik i stykker inden for reklamationsretten altså inden for de første to år.

Der er ikke én overvejende årsag til, at cyklerne går i stykker, men flere svarer, at batteriet på deres cykel har mistet kapacitet hurtigere end forventet.

- Ligesom man kender det fra sin mobiltelefon, vil et batteri blive dårligere med tiden. Men i nogle tilfælde er cyklernes batteri holdt op med at virke, lang tid før de burde, siger Mikkel William Nielsen.

I nogle tilfælde er fugt trængt ind og har ødelagt motor og batteri, mens andre skader skyldes cyklisternes egne fejl, fordi et batteri er blevet tabt på jorden, eller cyklen er væltet, så batteriet er gået i stykker.

Typisk koster et nyt standardbatteri mellem 2000 og 4000 kroner.

Hvis din elcykel går i stykker inden for de første to år, har du din reklamationsret.

Men du kan sørge for at vedligeholde cyklens batteri, så du minimerer risikoen for at skulle bruge penge på dyre reparationer.

Først og fremmest kan du tænke over, hvor du parkerer cyklen.

- Vi kan se, at dem, der har haft cyklen parkeret indenfor eller i et overdækket område, har lidt færre skader end dem, der har haft cyklerne parkeret udenfor, siger Mikkel William Nielsen.

Hvis du ikke har mulighed for at parkere cyklen indenfor, kan du tage batteriet med ind. Så minimerer du risikoen for, at batteriet bliver udsat for vand eller frost.

- Batterierne er selvfølgelig bygget til at kunne være ude i al slags vejr, men der er ingen grund til at udsætte dem for unødigt meget vand, siger Mikkel William Nielsen.

Når du lader batteriet op, er det ligesom med mobiltelefonen en god idé at sikre, at batteriet aldrig løber helt tør for strøm.

Så hvis du i en periode ikke bruger cyklen, er det vigtigt, at du alligevel lader batteriet op en gang imellem, fortæller Magnus Lindhart Jørgensen, cykelmekaniker i Cyklistforbundet.

- De elcykler jeg har set, hvor batterierne er døde, der er det klart, fordi folk kører batteriet fladt, og så lader de dem ikke op igen, siger han.

- Særligt de billige batterier kan ikke tåle at stå uden strøm på. Så taber de kapacitet, siger han.

Hvis du for eksempel ikke bruger din elcykel i løbet af vinteren, er det en god idé at give batteriet lidt strøm en gang om måneden, siger Magnus Lindhart Jørgensen. Men husk at følge producentens vejledning.

- Som udgangspunkt skal man lade sin cykel, hver gang man har kørt på den, siger han.

Trods de mekaniske udfordringer er de fleste forbrugere godt tilfredse med deres elcykel, men hver fjerde respondent i Forbrugerrådet Tænks undersøgelse bedømmer batteriet på deres cykel til at være middelmådigt, dårligt eller meget dårligt.

Fakta: Dine rettigheder

- Du har to års reklamationsret, hvis din elcykel går i stykker, og du ikke selv er skyld i det.

- Klag til forhandleren, som har pligt til at reparere cyklen, erstatte den eller give et afslag i prisen.

- Det er svært at sige entydigt, hvor længe det er rimeligt at forvente, at et batteri holder. Ifølge Forbrugerrådet Tænk bør du kunne forvente, at et batteri til en elcykel holder mindst to år.

- Hvis ikke du kan nå til enighed med forhandleren, kan du klage til Forbrugerklagenævnet.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk.

/ritzau/FOKUS