Et pristjek af brilleglas viser store prisforskelle. Til gengæld kan kvaliteten også variere, mener optikerforening.

. Briller er dyre, og især hvad brilleglas angår, ville mange svagtseende ønske, at de kunne spare lidt. Et nyt pristjek fra Konkurrence og Forbrugerstyrelsen viser, at man kan spare op til 50 procent på brilleglas ved at opsøge flere optikere.

- Vores pristjek viser, at der alene på grund af prisen er god grund til at besøge flere optikere. Der er stor forskel på dyrest og billigst, siger vicedirektør Niels C. Beier i en pressemeddelelse.

Men formanden for Optikerforeningen, som er optikernes brancheforening, Per Michael Larsen, mener ikke, at forbrugerne kun bør gå efter den laveste pris, når de vælger glas.

For som Konkurrence og Forbrugerstyrelsen også selv påpeger, så er der ikke taget højde for hverken serviceniveau hos optikerne eller glassenes kvalitet i undersøgelsen. Og det er to meget væsentlige ting, mener Per Michael Larsen.

- Det er det samme som at sammenligne prisen på en dyr Mercedes og en billig Volkswagen Up. De kan begge køre fra A til B, ligesom man også kan se ud af to brilleglas, der er i forskellig kvalitet. Men oplevelsen er ikke den samme, og derfor kan man ikke bruge sammenligningen til noget, siger han til Ritzau Fokus.

Han mener også, at serviceniveauet kan have en stor betydning, når man skal vælge sin optiker, da tilbuddet i sig selv ikke er interessant, hvis ikke man føler, man får et godt produkt med hjem.

- Det er jo ikke bare et produkt, vi tager ned fra en hylde. Der ligger en stor del service, rådgivning og vejledning i det. Det handler om personlig kemi, og om man føler sig tryg ved sin optiker, mener han.

Når det kommer til prisen, hvor der ifølge pristjekket er 820 kroner at spare på de billigste i forhold til de dyreste, så er det ikke altid de dyreste brilleglas, der er de bedste, vurderer Per Michael Larsen.

- Det kommer an på, hvad man arbejder med til daglig. Hvis man eksempelvis er håndværker eller murer og står i støv hele dagen, så skal man nok ikke vælge ekstremt tynde og dyre glas med en super refleksbehandling, siger han.

Selv om Per Michael Larsen ikke ser grund til at gå til flere optikere for at samle tilbud ind, hvis man er tryg ved den første, man har været på besøg hos, så opfordrer Konkurrence og Forbrugerstyrelsen til, at man gør det.

- Det bedste, forbrugerne kan gøre for sig selv, er at gøre klart, hvad de får for pengene hos mere end én optiker og så vælge derefter, siger Niels C. Beier.

Når man bestiller brillen, er det vigtigt, at man får en seddel med hjem, hvor der fremgår en slutpris på brilleglasset. På den måde bliver man ikke overrasket af en anden pris, når brillerne kommer hjem, siger Per Michael Larsen.

Hvis man vælger at købe glassene hos en optiker, hvor man ikke har fået foretaget sin synsprøve, anbefaler han, at man får lavet en ny der, så man undgår tvivl, hvis der skulle opstå fejl i det endelige brillesæt.

Fakta om undersøgelsen:

- En kvinde på 52 år skal have nye brilleglas i eksisterende stel, enkeltstyrke -1,5. Priserne dækker to brilleglas i lukket brille og er inklusive antirefleks og hærdning.

- Der er indhentet tilbud fra syv optikere: Synoptik, Louis Nielsen, Profil Optik, Farstad Optik, Tonny Jepsen, NYT SYN Silkeborg Optik, Thiele Briller og Kontaktlinser.

- Undersøgelsen sammenligner ikke, om der er forskel i optikernes serviceniveau eller glassenes kvalitet.

- Den billigste optiker tilbød en pris på 980 kroner, mens den dyreste tilbød glassene for 1800 kroner. Gennemsnitsprisen var på 1420 kroner.

- Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Wilke for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

/ritzau/FOKUS