Videoreklamer og pop-op-annoncer er den type reklamer, forbrugerne finder mest generende, viser ny afhandling.

Hvis du synes, det er irriterende, at danske medier tvinger dig til at se en reklamefilm i 30 sekunder, før du kan se det videoklip, du klikkede på, er du ikke den eneste.

Videoreklamer, som man ikke kan springe over, og pop-op-reklamer, der fylder hele skærmen, er den type reklamer, forbrugerne finder allermest generende.

Det viser en ny kandidatafhandling fra Copenhagen Business School, som Daniel Opler og Jonas Harnow står bag.

De har undersøgt årsagen til, at hver tredje dansker har installeret en adblocker på deres computer.

- Den altovervejende årsag til, at forbrugerne installerer en adblocker er, at reklamerne er blevet for aggressive. Brugerne kan godt acceptere videoer, som man kan klikke væk fra, men hvis man bliver tvunget til at se en reklamevideo på 60 sekunder, bliver det meget generende, siger Jonas Harnow.

Det er særligt TV 2 og Ekstra Bladet, som benytter sig af videoreklamer. Og det er med god grund. Videoreklamer og pop-op-reklamer er den type reklamer, medierne tjener flest penge på.

Derfor er udbredelse af adblockere en kæmpe udfordring for TV 2 og resten af den danske mediebranche, fordi medierne går glip af millioner i manglende annonceindtægter, når brugerne ikke ser reklamerne.

Men det kan lade sig gøre at undgå de allermest generende reklamer og støtte medierne alligevel, hvis du bruger den mest udbredte adblocker, Adblock Plus, forklarer Jonas Harnow.

- Adblock Plus har en funktion, der hedder "acceptable adds" (acceptable reklamer, red.), hvor adblockeren automatisk tillader de mindre generende bannerreklamer, men blokerer de generende videoreklamer, siger han.

Det kræver dog, at det enkelte nyhedsmedie accepterer den model. Og det er ikke alle, der gør det. Jyllands-Posten har valgt at blokere adgangen til deres artikler helt, hvis man har en adblocker installeret.

Men i bedste katten-efter-musen-stil kan du blokere Jyllands-Postens forsøg på at blokere dig og få adgang til deres indhold alligevel. Det kan adblockeren uBlock for eksempel.

Hvis du vil tillade reklamer på ét bestemt medie, men ikke på andre, kan du 'whiteliste' mediet ved at åbne hjemmesiden i din browser, højreklikke på Adblock-ikonet og trykke 'tillad reklamer'.

Men er det overhovedet en god idé at installere en adblocker?

Hvis man vil have kvalitetsindhold fra danske medier, burde man så ikke bide i det sure æble og acceptere reklamerne?

Ikke ifølge Anja Bechmann, lektor ved Institut for Kultur og Kommunikation på Aarhus Universitet.

Hun mener, at forbrugerne kan bruge adblockeren til at skubbe til medierne og få dem til at tænke i nye forretningsmodeller.

- Den udbredte brug af adblockere er et klart signal fra forbrugerne om, at der er noget galt med måden, medierne tjener penge på. Forbrugerne har allerede prøvet at give et signal til medierne ved at købe færre aviser og se mindre fjernsyn. Men det er svært at trænge igennem. Adblocking er en ekstremt effektiv måde at sige: Vi gider ikke have jeres reklamer, som de ser ud nu, siger hun.

Få mest ud af din adblocker:

Hvis du har installeret Adblock Plus, kan du fjerne en lang række forstyrrende elementer:

- På Facebook kan du fjerne reklamer og spil fra dit newsfeed og fra bjælken i højre side.

- På YouTube kan du fjerne bjælken med foreslåede videoer og kommentarer til videoer.

- Du kan også blokere logoer fra hjemmesider, for eksempel Google-logoet, ved at højreklikke på logoet og vælge "blokér element".

Kilde: Lifehacker.com

/ritzau/FOKUS