Mobilselskabet Tjeep tilbyder, at du kan få rabat på dit mobilabonnement, hvis du lytter til reklamer, når du ringer op.

København. Mobilselskabet Tjeep har netop lanceret deres nye Freebird-abonnement, hvor man kan sænke prisen på mobilabonnementet ved at acceptere at få en reklame i røret, når man ringer op.

Abonnementet koster mellem 0 og 69 kroner afhængig af hvor mange reklamer, du lytter til, og det indeholder 10 timers tale, 2 GB data, fri sms og MMS.

Det gør abonnementet billigere end Oisters abonnement til 79 kroner om måneden, som dog har mere data inkluderet, men Forbrugerrådet Tænk er umiddelbart kritiske over for Tjeeps koncept.

- Det er en meget uigennemsigtig konstruktion, fordi annoncørerne selv bestemmer, hvor meget rabat man får per reklame, man lytter til, siger Ilyas Dogru, politisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk.

Når du får en reklame i røret, optjener du såkaldte "fuglefrø", som bliver brugt til at nedskrive din regning.

Men værdien af fuglefrøene bliver bestemt ud fra den pris, som annoncørerne selv vælger at betale for den pågældende reklame.

- Det er ikke specificeret, hvor mange fuglefrø, man skal have for at få et gratis abonnement. Det er så uigennemsigtigt, som det overhovedet kan være, siger Ilyas Dogru fra Forbrugerrådet Tænk.

Han mener, det kan være svært at tjekke, om den rabat, forbrugeren har fået, er den rigtige, når regningen kommer.

Forbrugerrådet Tænk fraråder ikke Freebird-abonnementet, men Ilyas Dogru mener, at forbrugerne skal være meget opmærksomme.

Ifølge direktør i Tjeep Kim Damkær ville mobilselskabet gerne oplyse, hvor meget rabat, kunderne får for hver reklame, men det er ikke muligt på nuværende tidspunkt.

Det er dog noget Tjeep arbejder på, siger Kim Damkær.

- Det er ikke af ond vilje, at vi ikke vil oplyse prisen til vores kunder. Lige så snart vi har et prisgrundlag, vil vi kommunikere det, siger han.

Ilyas Dogru fra Forbrugerrådet Tænk er også kritisk over for det faktum, at Tjeep først anser en reklame for "lyttet til", når du har hørt mere end seks sekunder af den.

- Hvis jeg ringer til min kæreste og er så uheldig, at hun tager telefonen inden de seks sekunder, så tæller det ikke med. Det gør det svært for forbrugeren at styre, hvilken rabat man får, siger Ilyas Dogru.

Men ifølge Kim Damkær vil de fleste kunder opleve, at der går seks sekunder, inden telefonen bliver taget.

- Når man ringer op, går der mellem tre og fem sekunder, før telefonen ringer hos modtageren, så det vil være meget få tilfælde, hvor man ikke får en rabat, siger han.

Hvis man bliver træt af reklamerne, kan man bare slå dem fra og betale normal pris for abonnementet.

Abonnenterne har også mulighed for at vælge reklamer fra bestemte brancher til og fra.

De tre første måneder er abonnementet gratis, hvis man lytter til mindst 90 reklamer om måneden. Herefter bestemmes rabatten af, hvor mange reklamer du lytter til.

Teleanalytiker og stifter af Netplan Torben Rune vurderer, at Tjeeps koncept hovedsageligt vil appellere til forbrugere, der taler meget, men har et stramt budget. For eksempel unge og studerende.

- Abonnementet kan tiltale den prisbevidste forbruger, som anser reklamer som et naturligt tilskud til, at noget bliver billigere ligesom ved gratisaviser, siger han.

Fakta: Max otte opkald om dagen

- For at undgå, at kunder for eksempel ringer til deres egen firmatelefon for at optjene rabat, kan man kun få rabat for maksimalt otte opkald om dagen.

- Hvis du ringer 112, 114, 1813 eller andre lignende offentlige numre, vil du ikke høre reklamer.

- Når du hører reklamer, vil det ikke forsinke dit opkald, eller forlænge tiden det tager at ringe op.

Kilde: Tjeep

/ritzau/FOKUS