Afsløret før tid

Volvos nye håb – V90 – er blevet afsløret før tid. Modellen skulle først officielt afsløres 18. februar, men ligesom med søstermodellen S90, der også dukkede op før den officielle præsentation, er billederne nu dukket op på nettet. Volvo håber at kunne ride videre på den bølge af succes, som blev indledt af den vellykkede XC90. S- og V90 deler begge platform med den store SUV, og dens designmæssige slægtskab er heller ikke at fornægte. V90 er en stor bil, men designerne er lykkes med at gøre ’herregårdsvognen’, som Volvos stationcars traditionelt kaldes, slank og elegant at se på. Motorprogrammet kommer formentlig til at ligne XC90 – det vil sige udelukkende firecylindrede benzin- og dieselmotorer. Topmodellen bliver T8, som er en hybrid med 410 hk.

Ekstra rækkevidde i Opels nye elbil

Opel har vist de første billeder af deres nye elbil. Den får navnet Ampera-e, som er et hilsen til deres gamle hybridmodel, der hed Ampera. Den nye model kører dog udelukkende på strøm. Ampera-e er identisk med den nye Chevrolet Bolt, som kan køre 322 km på en opladning. Det er længere end den direkte konkurrent Nissan Leaf og Opel lover samtidig, at Ampera-e får en konkurrencedygtig pris. Motoren får 200 hk og 360 Nm. Det er nok til at sende modellen afsted fra 0 til 100 km/t på omkring syv sekunder, og topfarten er på 146 km/t. Du kan oplade bilen til 80 km rækkevidde på under to timer fra et almindeligt stik, mens 150 km efter sigende kan nås med en kviklader på 30 minutter. Forvent at se Ampera-e på gaden i 2017.

Seat på stylter

Crossovers og SUV’ere er mere populære end nogensinde, men Seat har ikke har været med på bølgen før nu. Seat har en crossover klar med navnet Ateca, som rammer europæiske veje allerede det kommende forår. Modellen er baseret på VW-koncernens MQB-platform og fås både med forhjuls- og firehjulstræk. Motorerne kender vi også fra resten af koncernen med benzinmotorer, der yder fra 115 til 150 hk, og dieselmotorer der yder fra 150 til 190 hk. Selve designet har mange af de skarpe linjer fra Leon, men med ekstra frihøjde, som er typisk for crossovers.

Top Gear vokser

Top Gear har levet en omblæst tid, siden værten Jeremy Clarkson slog en producer under optagelserne af et program. BBC valgte at undlade at forlænge hans kontrakt, og siden da har man ledt efter nye karismatiske værter. I det nye program skal radioværten Chris Evans styre slagets gang, men han får seks kollegaer i stedet for to. Skuespilleren Matt LeBlanc fra ’Venner’ kendte vi allerede, men nu er det officielt, at den forhenværende teamejer i Formel 1, Eddie Jordan, også skal være med. Det samme skal den relativt unge vært Rory Reid, sammen med racerkøreren Sabine Schmitz og motorjournalisten Chris Harris. Syvende mand er selvfølgelig stadig ’The Stig’, hvis sande identitet stadig ikke kendes.