Vil du undgå at få købt et par falske mærkevaresko eller briller, er der nogle tegn, du kan kigge efter. Bliv klogere på disse tegn her.

København. Det kan være fristende at finde en mærkevare billigere på nettet frem for i butikken, men her skal du som forbruger være opmærksom.

Internettet er nemlig fyldt med hjemmesider, der specialiserer sig i at sælge kopivarer, som langt fra kan leve op til originalen. Sådan lyder advarslen fra Forbruger Europa.

De kommer med en række råd til, hvad du som forbruger bør holde øje med og tjekke efter, inden du trykker "bekræft køb".

Et af disse råd er, at man ikke skal lade sig lokke af udtryk som "billig" eller "gratis fragt" - kort sagt at bruge sin sunde fornuft.

Du bør også altid tjekke hjemmesider, der kan virke utroværdige, efter i sømmene. Det kan du blandt andet gøre på sider som Who.is, fortæller lederen af Forbruger Europa, Lars Arent:

- Hjemmesiden (Who.is red.) går ret præcist ind og siger, hvem der har etableret denne hjemmeside, og hvor lang tid hjemmesiden har eksisteret.

- Når vi hos os efterprøver de forskellige hjemmesider, som folk har klaget over, kan vi se, at mange hjemmesider er oprettet inden for en kortere periode, og at personen, der står som ejer af hjemmesiden, er baseret i Asien, siger han.

Der findes samtidig hjemmesider, som er dansk oprettet med ".dk", men som hører til i Asien eller andre steder i verden. Spot disse sider på dårligt design og sprog samt mangelfuld illustration af varerne.

Når du handler på nettet, kan du også vide dig sikker på, at hjemmesiden har rent mel i posen, hvis den har det certificerede e-mærke.

- Alle de hjemmesider, der har e-mærket, gennemgår en godkendelsesprocedure fra dansk side, som forsikrer, at de overholder reglerne, fortæller Lars Arent.

I dag er mange snydesider dog blevet så gode til at forfalske e-mærkelogoet, at man ifølge Lars Arent bør dobbelttjekke på e-mærkets egen hjemmeside for at være helt sikker.

Har du købt en vare, som viser sig at være falsk, har du flere muligheder for at få dine penge tilbage. Det fortæller Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Har du købet varen på en europæisk hjemmeside, er du altid dækket af 14 dages reklamationsret. Men finder du først senere ud af, at du har med en kopivare at gøre, så er der stadig noget at gøre.

- Har du købt varen i en europæisk webshop, så har du altid to års reklamationsret, siger Vagn Jelsøe og fortsætter:

- Køber man noget, der har givet sig ud for at være en mærkevare, men som så viser sig at være en kopivare, så er det en mangel ved varen, og så skal man kunne få sine penge igen.

Desværre findes der hjemmesider, som decideret ønsker at snyde dig, og her kan det være svært at få sine penge igen.

Derfor er det vigtigt, at du altid betaler med et betalingskort. På den måde er du sikret ved at kunne få dine penge tilbage, hvis du kontakter din bank eller kortudsteder.

Vælger du dog at handle på en hjemmeside uden for EU, er du ifølge Vagn Jelsøe noget dårligere stillet.

- Så har du i princippet ingen rettigheder. Vil du derfor være sikker på, at dine forbrugerrettigheder er sikret, så hold dig til europæiske webshops, siger han.

Fakta: Det gør du, hvis du har modtaget en kopivare:

- Kontakt forhandleren og bed om at få pengene tilbage for varen.

- Lykkes det ikke, kan du kontakte din kortudsteder og bede om at få tilbageført din betaling. Husk derfor at betale med visa eller mastercard.

- Kontakt det originale varemærke, og gør dem opmærksom på, at den pågældende hjemmeside sælger en kopivare.

- Er du udsat for decideret svindel, kan du også indgive en politianmeldelse.

Kilde: Forbruger Europa.

/ritzau/FOKUS