Åbenhed og oplysning er vejen frem for at få et godt arbejdsmiljø. Men der er også meget, medarbejderne selv kan gøre for at undgå stress.

. Det kniber med den mentale sundhed på landets arbejdspladser. Stress, angst og depression fylder fortsat for meget rundt om i landet, viser en ny undersøgelse foretaget for partnerskabet "Sammen om mental sundhed".

Her fortæller to ud af tre af de 1591 adspurgte, at de har oplevet mentale helbredsproblemer på deres arbejdsplads, mens over en tredjedel har oplevet det inden for det seneste år.

Partnerskabet "Sammen om mental sundhed", som ledes af Sundheds- og Ældreministeriet og består af en lang række fagforeninger og organisationer, har derfor besluttet sig for at reagere.

Her har man udviklet et digital værktøj, som skal hjælpe virksomhederne til at få hjælp, hvis en kollega rammes af stress.

Men det handler også om, at medarbejderne hjælper sig selv og hinanden på arbejdspladsen.

Det fortæller Rikki Hørsted, der er chefkonsulent hos Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, som har været med til at udvikle det nye værktøj:

- Man selv har et ansvar for at være opmærksom på egen tilstand. Og ændrer den sig, så man bliver mere presset end bare almindeligt stresset, så bliver man nødt til at søge viden og hjælp. Det er vigtigt, at man handler, i stedet for at gå med det, siger hun til Ritzau Fokus.

Hun anbefaler derfor, at man altid bør overveje at inddrage nogen, hvis man har mistanke om, at en stresssygdom kan være under opsejling.

Men det kan være svært selv at vide, om man er ved at gå ned med stress. Det fortæller Karen Marie Jensen, der til dagligt arbejder som stresskonsulent.

- Når man ikke har prøvet at have stress før, så ved man ikke, hvorfor kroppen reagerer, som den gør. Og hvis man ikke er bevidst om, at det er stress, hvor skulle man så vide det fra? Den sidste, der som regel opdager stress, er en selv, siger hun til Ritzau Fokus.

Derfor er det vigtigt, at man hjælper hinanden på arbejdspladsen. En af rådene fra Rikki Hørsted er, at man ikke skal være bange for at tage kontakt til en kollega, hvis man har en mistanke om, at vedkommende ikke har det godt.

- Vi vil rigtig gerne have, at stress bliver mindre tabuiseret, og at man får talt om, at der er noget galt, samt at man taler om at få noget hjælp. Det er uanset, hvilken type arbejde du har, siger Rikki Hørsted.

Det er vigtigt at få spurgt ind til sin kollega, og at man er vedholdende, hvis man har en mistanke om stress, fortæller Rikki Hørsted.

Man kan blandt andet se efter symptomer som, at personen bliver mere irritabel og træt, at man har mangel på engagement og nedsat humør, og at man har et forøget sygefravær.

Ifølge Kathrine Marie Jensen er åbenhed og viden omkring stress på arbejdspladsen altafgørende for at kunne fange det i tide.

- Det er vigtigt, at der er en kultur for at kunne tale om stress i virksomheden. Har man en kultur for, at det er okay at fortælle en kollega, at man er bekymret for vedkommende, fordi man kender de klassiske stresstegn, så er det godt, siger hun.

Kathrine Marie Jensen håber derfor, at lederne i landets virksomheder vil tale om stress med sine medarbejdere, så der er en større åbenhed om problematikken i fremtiden.

Fakta:

Du bør selv mærke efter de klassiske stresssymptomer, så du forhåbentlig kan nå at fange det i opløbet. Her er en liste over de typiske symptomer:

- Dårlig søvnrytme.

- Hovedpine.

- Knude i maven.

- Trykken for brystet.

- Hjertebanken.

- Irritation.

- Hukommelses- og koncentrationsbesvær.

Kilde: Kathrine Marie Jensen, stresskonsulent.

/ritzau/FOKUS