Ikke alle flyselskaber er lige gode til at nå deres destinationer til tiden. Her kan du se, hvilke selskaber som klarer sig dårligt og få råd om forsinkelser.

København. Kufferten er pakket, og man er bare så klar til ferie. Men flyet er forsinket eller aflyst. Den situation ramler mange rejsende ind i hen over sommeren. Og nogle selskaber er dårligere end andre til at flyve til tiden.

En ny opgørelse på baggrund af 1,5 millioner flyvninger det seneste år viser, at forskellen på selskaberne er relativ stor.

- De tyrkiske flyselskaber ligger i den tunge ende, og lavprisselskaberne ligger også med højere gennemsnitlige forsinkelser end de store nationale ruteselskaber, siger Johan Fugmann, der er direktør i Flyforsinkelser.dk, som står bag opgørelsen.

Selskabet hjælper passagerer med at søge erstatning, hvis deres fly er aflyst eller forsinket. Undersøgelsen baserer sig kun på aflysninger eller forsinkelser over tre timer, hvor EU's erstatningsregler træder i kraft.

- Ud af 1000 flyvninger har de bedste flyselskaber i gennemsnit kun to aflysninger eller forsinkelser, mens de værste har over 35, siger Johan Fugmann.

I top ti ligger blandt andre Tuifly Nordic, Primera Air Scandinavia, Turkish Airlines og British Airways.

Pressechefen i Tui, Nikolai Johansen, anfægter dog selskabets plads på listen, da han ikke mener, at opgørelsen giver et fair og rigtigt billede.

- Der er ikke belæg for at sige, at vi er det mest forsinkede selskab. Da data både viser forsinkelser, aflysninger og ændrede afgange, derfor kan man ikke konkludere, som man gør, siger pressechef Nikolai Johnsen. Andre selskaber på listen har også anfægtet deres placering, da de ikke mener, det er fair, at aftalte ændringer med kunder indgår i data.

- De her tal har jeg ikke forståelse for, da vi normalt, på andre opgørelser i forhold til at flyve til rette tid, vil ligge som en af de bedste i Europa, siger kommerciel direktør i Sun Air, Kristian Tvergaard.

Men hvad gør man så, hvis man oplever forsinkelser til sommer? Det gode råd er først og fremmest at kende sine rettigheder, siger lederen af Forbruger Europa, Lars Arent.

- Skal du vente mere end to timer, så har du krav på at få et måltid mad og noget at drikke i ventetiden. Efterfølgende er der desuden mulighed for at få kompensation, alt efter hvor forsinket du er kommet frem til din destination, siger han.

Kommer du tre timer for sent til din destination, er der tre takster af kompensation. Ved flyvninger på op til 1.500 kilometer får du 250 euro, ved flyvninger mellem 1.500-3.500 kilometer får du 400 euro og ved flyvninger over 3.500 kilometer uden for EU får du 600 euro i kompensation.

- Man skal huske at notere sig tidspunktet for, hvornår man lander, og så skal man klage til sit luftfartsselskab og eventuelt også til rejseselskabet, siger Lars Arent. Er de ikke enige i klagen, eller hører man ikke fra dem, så kan man gå videre til Trafik- og Byggestyrelsen.

Der kan være undtagelser, hvor du ikke kan få noget plaster på såret.

- Når der er ekstraordinære omstændinger, som typisk dårligt vejr eller strejker, så er man ikke berettiget til kompensation, fortæller Lars Arent, som understreger, at afgørelser har slået fast, at man skal have erstatning, hvis årsagen er tekniske fejl på flyet.

Man kan få overblik over regler og rettigheder på hjemmesiden flyregler.dk, som Forbruger Europa står bag.

Fakta: Her er de ti mest forsinkede selskaber

1) Tuifly Nordic.

2) Turkish Airlines.

3) Onur Air.

4) bmi regional.

5) Primera Air Scandinavia.

6) AtlasGlobal.

7) British Airways.

8) Travel Service.

9) Sun Air Scandinavia.

10) HOP!

Fakta om undersøgelsen:

- Undersøgelsen har kun medtaget flyselskaber, som er underlagt EU-forordningen for kompensation (261/2004). Det er i hovedtræk EU, Norge, Schweiz, Island, Tyrkiet og lande på Balkan.

- 70 flyselskaber, som har haft minimum 1000 flyvninger det seneste år, er med i sammenligningen.

- I alt er 1,5 millioner flyvninger analyseret.

/ritzau/FOKUS