Bilgarantien bør spille mere ind i beslutningen, når vi skal købe ny bil, mener ekspert. Men der er forskel på, hvad garantien dækker.

København: Er du mest til den sorte, skinnende bil, der accelererer hurtigt? Eller den billige familiebil, der ligger godt på vejen og kører langt på literen?

Når vi køber ny bil, er det ofte udseende, pris, sikkerhed og brændstofforbrug, der spiller ind. Men én ting, der burde være med i ligningen, er bilgarantien. Det mener Lennart Fogh, som er advokat ved FDM.

- Man skal lade garantien være en konkurrencefaktor, for den er med til at sikre mod grimme økonomiske overraskelser i lang tid. Det skylder man sig selv og sit budget, siger han til Ritzau Fokus.

Et punkt, hvor de fleste kunder, der netop har forelsket sig i en ny bil, går galt i byen, er netop ved garantien.

Hvis en bil eksempelvis har fem års garanti, tror mange måske, at det betyder fem år uden reparationer eller udskiftninger.

Men garantilængden har ikke noget at gøre med, hvor længe bilen holder, men derimod hvor længe du har ret til at klage over fejl i produktionen eller bilens materialer.

Når man skal vælge bilgaranti til garagens nyeste tilføjelse, skal man gå efter to ting: Længde og indhold.

Længden kan svinge mellem to år syv år, og her mener Lennart Fogh, at man altid skal gå efter den længste.

- Garantier med to år er generelt nogenlunde dækkende, men det er meget kort tid. Når garantien bliver længere end det, kommer der ofte begrænsninger, som kan være svære at se. Det kan være, at sliddele som dæk eller bremseklods er undtaget eller begrænset til kilometer eller måneder, siger han.

Når man skal købe sin nye bilgaranti, skal den dække de dyre elementer som motor og gearkasse.

Mikkel Thomsager, som er chefredaktør på Bil Magasinet, er enig i, at jo længere garanti, desto bedre. Den længste garanti, man kan få herhjemme, er hos bilforhandleren Kia, der har syv års garanti.

- Der er nogle krav forbundet med det. Man skal have bilen til tjek en gang om året, for at garantien skal gælde. Og så håber Kia selvfølgelig, at man får den serviceret i samme omgang, siger han til Ritzau Fokus.

Køber man en Kia, er der dog kilometerbegrænsning på 150.000 kilometer. Det vil sige, at garantien ophører, når enten kilometertælleren rammer 150.000 kilometer, eller de syv år udløber.

- Kører man meget, kan man derfor med fordel overveje en Hyundai, der er har fem års garanti uden kilometerbegrænsning, siger Mikkel Thomsager.

Har du forelsket dig i en bil, hvor der følger en kort garanti med, kan det være svært at ændre på, mener Lennart Fogh.

- Det er ret umuligt at forhandle sig til en længere garanti, men man kan måske forhandle yderligere sikkerhed ved den forhandler, der leverer bilen, som eksempelvis servicering eller rabat på vedligeholdelse, siger han.

Her er de 10 mest populære mærkers garanti:

- Peugeot: To års garanti, tre års lakgaranti, tolv år mod gennemtæring

- Volkswagen: To års garanti, tre års lakgaranti, tolv år mod gennemtæring

- Toyota: Tre års garanti eller 100.000 kilometer, tre års lakgaranti, tolv år mod gennemtæring

- Nissan: Tre års garanti eller 100.000 kilometer, tre års lakgaranti, tolv år mod gennemtæring

- Renault: Mellem to og tre år og med eller uden kilometerbegrænsning på mellem 100.000 og 150.000 kilometer afhængig af model, tre års lakgaranti, tolv år mod gennemtæring

- Opel: To års garanti, to års lakgaranti, tolv år mod gennemtæring - dog ned til 6 eller 8 år på udvalgte modeller

- Hyundai: Fem års garanti med få undtagelser, fem års lakgaranti, tolv år mod gennemtæring - dog 10 år for udvalgt model

- Skoda: Mellem et og to års garanti med kilometerbegrænsning på mellem 15.000 og 30.000 kilometer, tre års lakgaranti, tolv år mod indefra kommende gennemtæring, to års garanti på eftermonterede originale reservedele

- Kia: Syv års garanti eller 150.000 kilometer - de første tre år dog uden kilometerbegrænsning, mellem syv og tolv år mod gennemtæring

- Ford: To års garanti, to års lakgaranti, tre års garanti for skadereparationer, op til tolv år mod gennemtæring afhængig af model

Kilder: De Danske Bilimportører og bilproducenternes hjemmesider

/ritzau/FOKUS