Et passende dæktryk på bilen giver større sikkerhed, mere køreglæde og bedre brændstoføkonomi. Og det tager kun fem minutter.

. Tjek dæktrykket hver måned.

Det lyder måske som en løftet pegefinger, men ikke desto mindre er det en hurtig ting at gøre, som med stor sandsynlighed vil gavne dig.

Og måske endda gøre din brændstofregning lettere at sluge, mener Peter Rytter, som er chefkonsulent for Automobilteknik hos Teknologisk Institut.

- Vi er ikke gode nok til at kontrollere vores dæktryk. Det skyldes både uvidenhed og dovenskab, fastslår han.

Samme holdning har Forenede Danske Motorejere (FDM):

- Vi er nok blevet for dovne, fordi vi har alverdens overvågning og udstyr på bilerne, så vi ikke længere tror, vi skal gøre noget selv, siger Lone Otto, der er afdelingschef for Teknisk afdeling, FDM.

Alle dæk taber nemlig tryk med tiden. Hvis du kører rundt med for lidt luft i dækkene, så kører din bil ikke nær så langt på literen.

Hvis dit dæktryk er blot 0,5 bar for lavt, vil det øge dit brændstofforbrug med omkring 2-3 procent, viser tal fra FDM.

Er dit dæktryk mere end 0,5 bar for lavt, kan det sætte dit brændstofforbrug op med hele 13 procent.

Det vil sige, at hvis du kører omkring 20.000 kilometer, kan det koste dig mellem 350 og 2000 kroner om året i ekstra brændstof. Udelukkende på grund af for lavt dæktryk.

Men pengene er ikke det eneste argument for, at du skal kontrollere, hvor meget luft du kører rundt med i dine fire dæk.

Sikkerheden er dog det vigtigste. Der er nemlig en enorm risiko for ulykker, når man kører rundt med for lavt dæktryk, lyder det fra Peter Rytter fra Teknologisk Institut.

- Hvis et dæk kommer ned i for lavt dæktryk, så begynder gummiet at skulle arbejde, og så udvikler det varme, og så kan det springe i værste fald, forklarer han.

Dine dæk bliver desuden mest slidt og har større risiko for skader, jo tungere din bil er lastet, eksempelvis når du skal på ferie med hele familien over længere strækninger.

Især hvis dæktrykket ligger under det anbefalede.

- Bilen kan blive ustabil, især ved undvigemanøvrer. Slipvinklerne ændrer sig markant, og overførslen af bremsekraft bliver ikke længere optimal, når dæktrykket ikke er i orden, forklarer Lone Otto fra FDM.

Et for lavt dæktryk medfører også, at dækket bliver slidt væsentligt hurtigere. Det koster penge, og det går først og fremmest ud over din sikkerhed, lyder det fra FDM's afdelingschef for Teknisk afdeling.

Kører du rundt med et reservedæk, er det også vigtigt at kontrollere dæktrykket, når du alligevel er i gang med de fire andre dæk.

Fakta: Godt at vide om luft i dækkene:

- Bildæk bliver hurtigere slidt, hvis der er for lidt luft i dem. Også hvis det kun er et af dækkene, der mangler luft.

- Bremsekraften bliver mærkbart nedsat, hvis dæktrykket er for lavt.

- Brændstoføkonomien bliver bedre, hvis dæktrykket er optimalt. Bilen kører simpelthen længere på literen med mere luft i dækkene.

- Kontrollen over bilen forringes ved for lavt dæktryk, og det giver generelt en dårligere køreoplevelse at have for lidt luft i dækkene.

- Det tager under fem minutter at kontrollere dæktrykket, når bilen alligevel skal tankes.

/ritzau/FOKUS