- Det er jo skrækkeligt. En ni-årig leger jo stadig, de går ikke rundt og er sexede. Sådan siger svenske Åsa Enqvist til Expressen om sin oplevelse i H&M's netbutik, hvor hun skulle købe shorts til sin ni-årige datter.

Her var de eneste shorts-modeller til piger lårkorte, mens drengene havde et rigt udvalg af shorts, der gik ned til knæene.

- Jeg fandt 30 par, der alle sammen var lårkorte. Ikke ét par gik bare halvt ned til knæene. Men så kiggede jeg i drenge-sektionen, og der var næsten alle shorts lange. Hvilken forskel er der på en ni-årig dreng og en ni-årig pige? De leger jo lige meget, siger Åsa Enqvist til Expressen.

Shorts til piger (Foto: H&M)

Efterfølgende gik hun ind på H&Ms side på Facebook, hvor hun kritiserede tøjkæden for udvalget.

- Shortsene er desuden då lavtaljede, at hvis min datter bøjer sig fremover, kan man se halvdelen af hendes numse. Og når hun løfter benet, kommer halvdelen af hendes inderlår til syne. Jeg ved ikke hvem, det er, der synes det er smart, at et barn skal vise så meget hud, siger hun og påpeger, at børnetøjs fornemste opgave er at være praktisk  - ikke smart eller sexet.

- Jeg har svært ved at tro, at alle forældre vil have at deres børn skal opdeles efter køn. Børn skal ikke se pæne ud. De skal bevæge sig og lege, og de skal have tøj, der skal bidrage til det, siger Åsa Enqvist.

Shorts til drenge (Foto: H&M)

Hun har modtaget mange sympatierklæringer fra andre forældre, efter hun delte sin oplevelse på Facebook, og i en mail skriver H&M til Expressen, at de tager kritikken til sig.

- Det er vigtigt for os at vores børnekollektioner er moderigtige såvel som praktiske. Når vi laver nyt børnetøj, vil vi altid udbyde et bredt udvalg af størrelser og stilarter, der skal passe til børns aktiviteter - både til drenge og piger. Vi bestræber os på ikke at sælge tøj til børn, der kan opfattes som værende stødende, skriver talsmand for H&M Sverige, Iñigo Sáenz Maestre, til Expressen.