Når flyturen sydpå skal bestilles, kan det være en jungle at finde rundt i flyselskabernes forskellige tilbud.

Den billigste rejse kan altid se mest fristende ud, men det er ikke altid, at det billigste alternativ er at foretrække. Gebyrer og ekstra tilbud kan nemlig gøre rejsen noget dyrere, end den først giver udtryk for at være.

Det fortæller Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

- Man vælger typisk den rejse, der ser billigst ud. Men så ender man med at få en masse gebyrer på, så prisforskellen mellem SAS og Norwegian muligvis er forsvundet i sidste ende, siger han.

Derfor kan det være godt at vide, hvilke af disse gebyrer og ekstra tilbud, man lige så godt kan styre udenom.

Et af disse tilbud, som nogle flyselskaber tilbyder, er en konkursforsikring. Men den er unødvendig, fortæller Vagn Jelsøe.

- Som lovgivningen er i dag, er den egentlig overflødig, fordi vi har fået indført en lovpligtig konkursforsikring, der også gælder almindelige flyrejser, siger han.

Det er Rejsegarantifonden, der kan hjælpe forbrugeren, hvis man er uheldig, at flyselskabet går konkurs før eller under rejsen.

Når du køber flybilletter til hele familien, er det også vigtigt, at du har tænkt over, hvor meget bagage du skal have med.

Ifølge Ole Stouby, der er administrerende direktør hos rejsesøgemaskinen Travelmarket, kan der nemlig være penge at spare ved at begrænse sig.

- Er man af sted i to til fem dage, kan man typisk nøjes med sin håndbagage på ti kilo per person. Skal man dog af sted i længere tid, så er håndbagagen ikke nok, men ofte behøver alle nødvendigvis ikke hver sin kuffert.

- Kan du nøjes med 15 kilo frem for 20 kilo, så tag den. Det er en mulighed for at spare penge, siger Ole Stouby.

Du kan også risikere, at der kommer et klækkeligt gebyr på, hvis du først tilkøber ekstra bagage, efter du har købt flybilletten.

- Så vær opmærksom på, at det typisk er billigere at gøre tingene i et hug i stedet for at gøre det drypvis bagefter, siger Vagn Jelsøe.

Mange flyselskaber forsøger også at "sælge" dig en stribe af ekstra tilbud, før du når frem til betalingen. Et af dem kan være rejseforsikringer.

Men her er det vigtigt at undersøge, om man i forvejen er dækket af en allerede gældende forsikring, siger Vagn Jelsøe.

- Lige netop på rejseområdet kan du nemt komme til at tredoble dine forsikringer. Dels er der mange indboforsikringer, som i forvejen indeholder en rejseforsikring, og derfor er der ingen grund til at købe det til. Det er unødvendige penge, siger han.

Sædereservationer er også en anden merbetaling, som man bør overveje.

- Glem alt med priority seating og sædereservation. Det er spild af penge. Det kan godt være, at man har sikkerhed for at sidde ved siden af hinanden, men jeg har aldrig oplevet, at man ikke kom til at sidde ved siden af hinanden uden at betale for det, siger han og fortsætter:

- Du skal også være opmærksom på, at selskaberne gør alt for at proppe ting ned i halsen på dig i bestillingsprocessen. Det kan både være billeje, hotel og ekstra forsikringer. Men du bør bare sige nej til de mange tilbud, fortæller Ole Stouby.

Disse gebyrer og ekstrabetalinger bør du undgå:

- Betalingsform: Der kan være forskel på gebyrerne ved forskellige betalingskort. Typisk er det sådan, at betaler du med et kreditkort som Mastercard, kan der komme et betydeligt gebyr på betalingen. Det gør der typisk ikke ved betaling på danske hjemmesider med dankort.

- Konkursforsikring: Du er i forvejen lovpligtig dækket med hjælp fra Rejsegarantifonden, hvis flyselskabet går konkurs. Du skal derfor være meget sikker på, at du er interesseret i yderligere dækning og at du også får det hvis en særlig konkursforsikring skal give mening.

- Bagage: Husk at købe eventuelt ekstra bagage, allerede når du køber flybilletten. Du kan risikere, at der kommer ekstra gebyrer på, hvis du skal gøre det bagefter.

Kilde: Vagn Jelsøe, Forbrugerrådet Tænk.

/ritzau/FOKUS