Danske dieselbilejere, der er berørt af VW-skandalen, behøver i første omgang ikke være bekymret for den varslede softwareopdatering

. Danske dieselbilejere, som er berørt af den famøse VW-skandale, er for nylig blevet indkaldt til at køre deres biler på værksted, så bilen kan blive repareret.

Siden sagen om VW-bilerne begyndte at rulle for ni måneder siden, har både bilejere og bilorganisationer stillet spørgsmålstegn ved, om det var sikkert at tage imod den reparation til bilerne, som er blevet obligatorisk i Danmark.

De har været bekymret for, om løsningen med en softwareopdatering kunne medføre et øget brændstofforbrug og have negative konsekvenser for motoren og bilens køreegenskaber i det hele taget.

- Mange bilejere har været skeptiske og bekymrede for opdateringen, men de kan nu sænke skuldrene, siger Lone Otto, leder af FDM's tekniske rådgivning til Ritzau Fokus.

På nuværende tidspunkt er der nemlig ikke grund til, at de 90.000 berørte bilejere skal være bange for, at deres biler tager skade af opdateringen.

En ny test, som FDM har foretaget sammen med de europæiske bilklubbers paraplyorganisation FIA, viser at den softwareopdatering, som VW-koncernen har fået godkendt af de tyske myndigheder, ikke påvirker bilens brændstofforbrug, ydeevne eller udledning af emissioner negativt.

Testen er foretaget på fire biler - en VW Golf og tre forskellige udgaver af Audi A4 Avant - som alle har manuelt gear og VW-koncernens 2.0 TDI motor.

Bilerne er blevet testet før og efter softwareopdateringen, men testen viste ingen signifikante forskelle på bilernes forbrug eller udledning af skadelige NOx-gasser før og efter opdateringen. Bilernes køreegenskaber var heller ikke forringet.

- Det er en glædelig nyhed for bilejerne. Nu ved vi, at bilerne ikke får et øget brændstofforbrug eller udleder flere emissioner end tidligere, siger Lone Otto til Ritzau Fokus.

Men selv om FDM's test af bilerne umiddelbart viser et positivt resultat, udtrykker bilorganisationen stadig en grundlæggende bekymring for effekten af softwareopdateringen på lang sigt.

- Der er ingen, der kender konsekvenserne af opdateringen på længere sigt. Om der for eksempel kommer en øget belastning på bilens partikelfilter. Hvis det sker, kan det komme forbrugerne til last. Derfor følger vi udviklingen tæt de næste par år, siger Lone Otto.

I kølvandet på skandalen har det amerikanske forbrugerråd fået henvendelser fra amerikanske bilejere, som nægter at få deres biler repareret eller opdateret, skriver Consumer Reports.

Men de danske bilejere har ikke et reelt valg, oplyser Lone Otto.

- Vi opfordrer i den grad bilejerne til at tage imod opdateringen. På nuværende tidspunkt kan vi ikke påvise, at der er nogle negative konsekvenser ved opdateringen. Desuden er det en tvungen indkaldelse, så hvis du ikke får foretaget opdateringen, lever bilen ikke op til typegodkendelsen, og så kører du rundt i en bil, der er ulovlig, siger Lone Otto.

Fakta om testen:

- De testede biler er en VW Golf 2.0 TDI BMT og tre forskellige udgaver af Audi A4 Avant 2.0 TDI.

- Bilerne blev testet efter den gældende NEDC-test samt WLTC-test, som næste år bliver gældende.

- Den europæiske paraplyorganisation FIA vil senere teste opdateringerne af VW-koncernens 1.2 og 1.6 liters dieselmotorer i takt med, at opdateringerne godkendes af myndighederne.

Kilde: FDM

/ritzau/FOKUS