Er du helt sikker på, hvordan du får liv i et dødt bilbatteri, uden at du kortslutter bilen? Hvis ikke kan du få dig en dyr lærestreg.

. Det kan være ekstremt frustrerende, hvis din bil er løbet tør for strøm i vinterkulden. Men rent faktisk kan det også være både dyrt og halvfarligt, især hvis du ikke er helt sikker på, hvordan du bruger et sæt startkabler.

- Hvis du er i tvivl om, hvordan man gør, så skal du simpelthen lade være, lyder den helt klare advarsel fra Anders Murmann, der er uddannelsesleder hos Autoteknisk Center i Viborg, hvor man står for en lang række mekanikeruddannelser.

- Fremgangsmåden med startkabler står meget nøje beskrevet i din instruktionsbog, og det er altså alfa og omega, at du har styr på rækkefølgen, inden du kaster dig ud i det, fastslår Anders Murmann fra Autoteknisk Center.

Det er ikke så meget et spørgsmål om, at du selv kan få stød. Risikoen er størst for bilerne, og det kan altså resultere i en gevaldig regning fra mekanikeren.

- I værste tilfælde kan du komme til at lave en kortslutning, hvis du sætter kablerne på i forkert rækkefølge eller får blandet rundt på plus og minus. Det kan ødelægge al elektronikken i bilen. Både hos den bil der modtager strømmen, og den bil der giver den, forklarer FDM's seniortekniker Jørgen Jørgensen.

Hvis du kommer ud til en bil, der ikke vil starte om morgenen, så er det befriende med en venlig nabo, der vil hjælpe med strøm fra sin bil. Men hvis ingen af jer er helt sikre på, hvordan det nu lige er med startkablerne, så må I hellere ringe til professionelle.

Selv om I har styr på fremgangsmåden, og operationen lykkes, så er der en risiko for, at I kan gentage samme procedure meget snart.

- Der vil være en overvejende sandsynlighed for, at der heller ikke er strøm på bilen næste morgen, hvis der er nattefrost. Så man skal også lige have kontrolleret batteriet og få det ladet op, lyder det afsluttende råd fra Jørgen Jørgensen, seniortekniker, FDM.

Sådan giver du starthjælp:

- Sluk begge biler, inden I sætter startkablerne til. Både giver og modtager. Tag eventuelt nøglerne ud for at være helt sikker.

- Sæt det røde pluskabel til pluspolen på det flade batteri. Sæt den anden ende af det røde pluskabel til pluspolen på det givende batteri.

- Sæt det sorte minuskabel til minuspolen på det opladede batteri. Sæt herefter den anden ende af det sorte minuskabel til det særligt indrettede stelpunkt eller et sted med god stelforbindelse på motoren af bilen, der mangler strøm.

- Start den strømgivende bils motor. Start den modtagende bils motor inden for et minut herefter.

- Når den ellers flade bil kan starte, så fjerner du først det sorte minuskabel fra denne bil og efterfølgende fra den strømgivende bil. Fjern det røde kabel i samme rækkefølge. Først fra modtager - bagefter fra giver.

- Kør en tur på mindst en halv time for at lade batteriet op. Overvej at genoplade eller udskifte batteriet, så du ikke har samme problem næste morgen.

Kilde: FDM og Autoteknisk Center

/ritzau/FOKUS