Selv om man ikke har fået rustbeskyttet sin bil endnu, kan man stadig nå det. Det er nemlig underordnet, hvornår på året man gør det.

. Det er langt fra et sjældent syn at møde gule blink i nattemørket for tiden. Kommunernes og Vejdirektoratets vintertjenester er nemlig på vejene for bekæmpe de glatte veje i kulden.

Men saltet, som er det primære våben mod glat føre, bekæmper andet end is. Vores biler tager nemlig skade af salt, der sammen med fugt får metallet til at korrodere.

Man kan dog beskytte bilen ganske effektivt ved at få den rustbeskyttet. Og selv om 75 procent svarer i en undersøgelse, som bilsynsvirksomheden Applus har foretaget blandt bilejere, at sommeren er det bedste tidspunkt at rustbeskytte sin bil, så tager de fejl.

Det siger seniorkonsulent hos FDM Jørgen Jørgensen.

- Det er ikke for sent at undervognsbehandle nu. Man bør hellere gøre det nu end at køre hen over vinteren endnu en gang uden at få det gjort. Før man får set sig om, er næste år jo også gået, siger han.

Årstiden er ikke afgørende, da bilerne bliver vasket komplet rene for snavs, skidt og salt. Derudover bliver bilen tørret grundigt, inden den rustbeskyttende olie sprøjtes på. Derfor er det ikke afgørende, hvornår på året man får det gjort. Og det er en god idé at gøre, hvis man vil spare sig selv for en større regning senere.

- Det er på den lange horisont, at man får glæde af at rustbeskytte sin bil, siger Jørgen Jørgensen og tilføjer:

- En bil skal rustbeskyttes, når den trænger. Og det er typisk hvert andet eller tredje år. Det kommer lidt an på, hvor meget man bruger sin bil, og hvor man kører, slår han fast.

Faktisk er det bedst, at man går i gang med rustbeskyttelse, allerede inden bilen er trillet over kantstenen hos forhandleren.

- Det er den første rustbeskyttelse, der er den allervigtigste i bilens levetid. Da har man jo chancen for at få den behandlet, mens den stadig er ren og jomfruelig, siger Jørgen Jørgensen.

Selv om alle biler i dag til en vis grad er rustbeskyttet, når de kommer fra fabrikken, er der dog stadig meget stor forskel på, hvilke biler der trænger mest til en grundig beskyttelse.

Ifølge FDM er dyre biler som eksempelvis BMW eller Mercedes mere robust bygget end de små, billige mikrobiler:

- Når vi kigger på dem, så kan vi godt se, at der ikke er brugt meget krudt på at rustbeskytte, fordi det jo er en yderligere omkostning, fortæller Jørgen Jørgensen.

En anden ting, som mange bilister ofte glemmer, er, at en god rustbeskyttelse også indbefatter lakpleje. Og det kan man faktisk klare selv, hvis man har adgang til en lun garage her i vintermånederne.

- Det er fuldstændig lige så vigtigt. Lak er jo også et rustbeskyttelseslag. Det er lakken, der beskytter pladen inde bag ved, påpeger Jørgen Jørgensen.

Fakta om gode råd til rustbeskyttelse:

- Både nye og ældre biler har brug for at blive undervognsbehandlet mod rust.

- Rustbehandlingen af undervognen skal ske med cirka to til tre års mellemrum.

- Ældre biler, der behandles første gang, skal efterbehandles allerede efter et halvt til et helt år.

- De fleste biler er galvaniseret i mere eller mindre grad. Det betyder dog ikke, at de er rustfri. Derfor skal de også rustbeskyttes.

Kilde: FDM.

/ritzau/FOKUS