Et New Zealandsk firma har opfundet et klistermærke, som kan fortælle forbrugeren, om avocadoen i frugtafdelingen er spisemoden. Coop er dog ikke begejstret og satser ikke på at bruge klistermærket i deres danske butikker.

Vi kender det alle sammen: Vi står i supermarkedet og trykker løs på avocadoerne med den ene og anden teknik for at mærke, om de er modne. Alligevel ender vi hjemme med enten umodne eller rådne avocadoer.

Det er et lotteri, som forbrugerne tit taber i. Men i New Zealand har en virksomhed opfundet et klistermærke, der ud fra avocadoens farve kan vise, om den er spisemoden.

Det er en bruger på det sociale medie Reddit, som først delte klistermærket med resten af verden.

Billedet er opdelt i tre forskellige grønne nuancer. En lysegrøn, som betyder, at avocadoen er umoden, en mellemgrøn, som viser, at den er moden, men stadig fast, og til sidst en mørkegrøn, der viser, at den er blød og moden.

Men på spørgsmålet om, hvorvidt klistermærket kommer til Danmark, er informationschef i Coop, Jens Juul Nielsen, tøvende:

»Vi er umiddelbart skeptiske. Der er jo rigtig mange avocadosorter, hvor vi ikke kan vurdere modenheden ud fra avocadoens farve, så det er ikke en holdbar løsning,« siger han til BT.

Jens Juul Nielsen lægger sig i tråd med mange brugere på Reddit, der tvivler på klistermærkets effekt. De påpeger, at klistermærket kun virker på ganske få avocado-sorter, fordi det langt fra er alle, der skifter farve efter modenhed.

En Reddit-bruger, som påstår at være opvokset på en avocadofarm, fortæller, at den eneste sikre måde at vide, om en avocado er moden, er ved at give den et let tryk på toppen ved stilken.

Selvom avocadoklistermærket nu er opfundet, ser det ud til, at danske forbrugere stadig må satse, når de skal købe avocadoer i supermarkedet, for det ser ikke ud som om, at klistermærket har en fremtid herhjemme foreløbigt.