McDonald’s ændrer opskriften på en række produkter efter pres fra forbrugerne. De kunstige konserveringsstoffer skal ud af McNuggets og burgerbollerne skal være fri for omstridt sirup.

Selv de største virksomheder kan være nødt til at føje sig for forbrugernes ønsker. Det har den amerikanske del af fastfood-kæden McDonald’s måtte sande.

McDonald’s, der har flere end 14.000 restauranter i USA, har foretaget omfattende ændringer på menuen, hvor blandt andet Chicken McNuggets, omeletterne og flere dele af morgensortimentet er blevet ændret, så der ikke længere er kunstige konserveringsmidler i.

Derudover er opskriften på brødbollerne, der bruges til burgere, også ændret. McDonald’s erstatter det omstridte høj-fruktose majssirup med sakkarose, der er almindeligt, hvidt sukker. Ændringerne er kommet efter massivt pres fra forbrugerne, skriver flere amerikanske medier - heriblandt Financial Times.

Lokale forskelle

Ifølge McDonald’s Danmark kommer ændringerne dog ikke til at betyde noget for de danske forbrugere. Her laves Chicken McNuggets allerede uden konserveringsmidler og burgerbollerne med almindeligt sukker, da de enkelte nationale afdelinger selv kan tilpasse opskrifterne så de stemmer overens med markedets ønsker:

»Der er forskel på menuernes sammensætning og opskrifterne bag vores mad, afhængig af hvor på kloden, man besøger McDonald´s. Derfor kan der også være forskel på indholdet i produkterne. Det betyder, at en ændring af produkternes sammensætning i USA ikke nødvendigvis relevant for andre markeder«, siger Marie Bjerrehuus Johansen, der er kommunikationsmedarbejder hos McDonald’s Danmark.

Ligesom den amerikanske afdeling forsøger McDonald’s Danmark dog hele tiden at tilpasse opskrifterne, så de bedst fanger kundernes efterspørgsel.

Derfor kan man i de danske restauranter allerede købe en såkaldt nøglehulsburger - altså en burger, der lever op til Fødevarestyrelsens krav for at få nøglehulsmærket , ligesom maden i dag er mindre fedtholdig end tidligere:
»Vi tager hele tiden ansvar for vores mad, så vi tilpasser og optimerer konstant menuen. For eksempel har vi reduceret fedtindholdet i vores mayonnaise og saltmængden på vores pommes fries«, fortæller Marie Bjerrehuus Johansen.

Nødt til at følge forbrugernes fordomme

Ifølge sociolog Birthe Linddal Jeppesen er McDonald’s og andre fastfood-kæder nødt til at følge forbrugernes ønske om simplere og sundere produkter.

Selvom der blandt forskere er delte meninger om hvorvidt høj-fruktose majssirup er skadeligt eller ej, er det nok, at forbrugerne blot har fået det indtryk, at det måske kan være mere usundt end almindeligt sukker.

Det hele skal nemlig være renere, sundere og mere gennemskueligt:
»Selv stoffer, som måske i virkeligheden slet ikke er problematiske, kan forbrugerne handle på, hvis de har en fordom eller idé om at det er skidt for dem. Så virksomhederne bliver også nødt til også at lytte til forbrugernes fornemmelser og følelser«, siger Birthe Linddal Jeppesen, der mener at tiden og kunderne ellers løber fra restauranterne.

Ifølge Birthe Linddal Jeppesen ses tendensen ikke kun på de mange nye kæder, der slår sig op på simplere produkter, men også på at de etablerede kæder er nødt til at tilpasse sig tiden, hvis ikke de vil blive forældet.

En udfordring restauranter møder overalt i Vesten, forklarer sociologen.
»Forbrugerne er blevet mere opmærksomme på, hvad de putter i munden. Der er større opmærksomhed på sundhed, og der er meget større fokus på såkaldt transparens og på, at folk skal forstå, hvad indholdet af maden er«, siger Birthe Linddal Jeppesen.