Avisen har fået aktindsigt i et omfattende sagskompleks, der kan få nogle forbrugere til at overveje, om de i fremtiden tør spise tyrkiske nødder.
Sagen begyndte, da fødevarekontrollen i april i år modtog en alarm fra den danske Nupo-producent, firmaet Flex Pack, der også producerer kerneblandinger.
Uegnet til menneskeføde
Firmaets folk havde fundet en død rotte i en container med hasselnøddekerner leveret fra Tyrkiet.Nødderne var 809.120 kroner værd, men rotten var ligeglad. Den havde ædt, skidt, tisset og spredt nødderester i containeren, hvor den endte sit liv mast ihjel mellem to sække nødder.
- Nøddekernerne er derfor så kontamineret af rotter, rotteekskrementer og rotteurin, at de kan udgøre en sundhedsfare og er uegnede til menneskeføde, mente fødevarekontrollen, som krævede samtlige nødder destrueret.
Men både Flex Pack og leverandøren var mere sejlivede end rotten.
Nægter at være ejer
Flex Pack, der mistede sin elitesmiley på grund af rotten, nægtede at være ejer af nødderne, fordi containeren stadig stod i Københavns Frihavn - ‘en slags ingenmandsland', som Peter Thykier, advokat for Flex Pack, betegner stedet.
- Vi mente, at vi var i vores gode ret til at returnere nødderne til tyrkerne, men Fødevarestyrelsen krævede, at vi skulle destruere dem, siger Peter Thykier til 24timer.
Men den tyrkiske leverandør ville have nødderne retur til Tyrkiet. Han truede med at kræve erstatning af Flex Pack, hvis firmaet destruerede nødderne.
- Vi er fanget som en lus mellem to negle. Fødevarestyrelsen ville ikke have, at vi returnere nødderne - og tyrkerne vil ikke have, at vi destruerer dem, siger Peter Thykier. Så tyrkerne har nu sagsøgt det danske fødevareministerium.
Vil have nødderne analyseret
Yildirim Yilmaz, direktør for den tyrkiske nøddeproducent Poyraz Poyraz, siger til 24timer, at han er rasende. Han vil have sine nødder, og det nu.
- De danske fødevaremyndigheder overreagerer, chikanerer og har ikke med analyser påvist, at nødderne er sundhedsfarlige. Der kan forekomme gnavere i enhver fødevarevirksomhed, og alt vi forlanger, er at få nødderne til analyse i den tyrkiske fødevarekontrol, siger Yildirim Yilmaz fra firmaets afdeling i Tyskland til 24timer.
Han har sendt papirer til det danske fødevareministerium, som officielt dokumenterer, at den tyrkiske fødevarekontrol har lovet at analysere, om nødderne er egnet til menneskeføde - og at nødderne aldrig igen kommer ind i et EU-land.
Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Fødevarestyrelsen. Retssagen har endnu ikke fundet sted.
DELTAG I DEBATTEN HERUNDER. HVAD SYNES DU, LØSNINGEN BURDE VÆRE?























kattene
Af: jenni, Mandag den 14. november 2011, 19:48
Hvor meget tror I, at kattene har tisset og skidt i kornet i Danmark igennem tiderne?
Det, jeg mener er, tag det dog sagligt fornuftigt.
retur eller betale
Af: jenni, Mandag den 14. november 2011, 19:44
Køberen må enten betale den modtagne vare eller returnere varen til sælgeren.
Det kan ikke stå til diskussion.
Forbrugerne skal kunne have tillid til systemet!
Af: Lars Larsen, Tirsdag den 1. november 2011, 10:07
Destruktion er det eneste korrekte - hvis tyrkerne ønsker at overvære destruktionen, så fint - det er vel ikke noget problem - men man skal som forbruger kunne være sikker på, at der ikke sælges sundhedsskadelige produkter!
At tyrkerne ikke mener at rotter spreder sygdomme eller i det hele taget anerkender problemet, tja, det siger vel egenligt mest om nøddeforhandleren!
Jeg har ikke fantasiti til at forestille mig, at den udtalelse har været helt overvejet - men det er 100% sikkert, at jeg personligt fremover ikke skal have købt nødder produceret i Tyrkiet!
Synd at FS fratager FlexPack deres elite-smiley, idet disse jo har overholdt såvel alle love som taget aktion - noget man, som flere andre også bemærker, kan frygte måske ikke vil ske i fremtiden!
Vi skal som forbrugere være sikre på at varer indført i EU overholder fødevarelovgivningen og jeg håber og tror at ingen dansk virksomhed næppe ville stille tilsvarende tvivlsspørgsmål ved en lignende destruktionkendelse fra FS!
Måske lige undtaget slagterne i og omkring Slagelse!
Send dem tilbage
Af: Uffe T, Tirsdag den 1. november 2011, 09:39
Send dog nødderne tilbage. Det er leverandørens problem, ikke modtagerens.
Hvorfor bruge danske skattekroner på en sådan sag og retssag - tåbeligt
SEND DEM IKKE TILBAGE
Af: Knud, Tirsdag den 1. november 2011, 10:12
Hvis de bliver sendt tilbage, pakker de dem bare om, og så har vi dem her igen om kort tid.
glimrende
Af: jenni, Mandag den 14. november 2011, 19:55
@knud.
Det er en glimrende holdning og ingen vil anfægte den.
Det danske importfirma skal blot betale, hvad firmaet har modtaget og ikke returnerer til leverandøren.
Så er den ikke længere.
Omklasificering
Af: Kent H, Tirsdag den 1. november 2011, 08:59
Omklasificering er ikke muligt.
Rotter er kendt for at have den sorte pest blandt andre sygdomme, og blandt andet den sorte pest kan sprede sig gennem rotter til andre dyr til mennesker og det vil udgøre en resiko.
godt nok kan vi kurrer den sorte pest, men hvis du ikke fanger den i tide kan du få nyre og lever svigt blandt andre følge sygdomme, og den er noget lig internettet, når først noget har ramt internettet er det meget svært at få væk fra nettet, den sorte pest lige så da den kan sprede sig mellem alle pattedyr vil bare en infestion have uanet økonomiske konsekvenser
du har ret
Af: jenni, Mandag den 14. november 2011, 20:04
@ kent h.
Du har ret.
Rotter er sgu ikke det mest lækre, at have rendende. uf.
Hvorfor bliver rotter egentlig ikke bekæmpet ordentligt!?
Altså udryddet.
Alle boligejere betaler Skat til lovpligtig rottebekæmpelse.
Og der er hvert år dyrearter, der uddør.
Hvorfor så ikke lige rotter?
Tja...
Af: Henrik, Tirsdag den 1. november 2011, 08:50
Kan ikke se hvorfor Flex Pack skal miste deres elitesmiley.
Har de netop ikke A: konstateret, at der var en rotte og B: Kontaktet de rette myndigheder og dermed handlet korrekt?
Så vidt jeg forstår, var det jo ikke under produktionen/forarbejdningen, at rotten blev opdaget. Så rotten har ikke forurenet udstyr til fremstilling af fødevarer på selve fabrikken (i DK).
Frygter lidt at firmaer i fremtiden vil være knapt så årvågne og oplysende omkring hvad de finder...
Resten må domstolene tage sig af. Men jeg frygter at vi ser nødderne igen hvis de sendes retur til Tyrkiet.
Tror i øvrigt at rotten døde lykkelig.
Omklasificering
Af: Søren, Tirsdag den 1. november 2011, 08:46
Hvorfor ikke undersøge om partiet kan omklasifiseres til anden anvendelse, f.eks. dyrefoder.
Så har partiet dog nogen værdi, det er trods alt en råvareressource.
Rotte eskrementer
Af: Leif Jensen, Tirsdag den 1. november 2011, 08:24
Selvfølgelig skal nødderne destrueres, det vil være for farligt at sende dem tilbage til afsenderen, som i givet fald kan ompakke nødderne og sælge dem trods det at der har været rotte angreb på nødderne.
Når det gælder madvarer skal man ikke gå på kompromis med sikkerheden.
Ikke retur
Af: Knud Pedersen, Tirsdag den 1. november 2011, 08:05
Nødderne skal destrueres - ikke sendes retur.
Returneres de til Tyrkiet - vil de blive solgt til Danmark eller et andet EU-land senere. Stoler ikke en døjt på de tyrkiske myndigheder - specielt ikke når der er penge involveret.
jøsses!!
Af: thomas, Tirsdag den 1. november 2011, 07:35
send da de nødder tilbage. og hvis vi vil gøre lidt gengæld, så kan vi da smide fødevarekontrolanten ind i containeren. så modtager de den også med en Rotte i. :-)
retur.
Af: jenni, Tirsdag den 1. november 2011, 07:23
Når et vareparti er afsløret at være dårligt, skriver dansk presse altid, at folk skal smide varen ud.
Det er en stupid anbefaling.
Et bondefangeri.
Vejledningen skal selvfølgelig være, at folk skal bringe varen tilbage til butikken og kræve pengene retur.
Retur
Af: Erik Khunphom, Tirsdag den 1. november 2011, 06:00
Hvorfor IKKE bare sende nødderne retur til Tyrkiet, hvorfor skal der bruges penge til et retsopgør.
retur eller betale
Af: jenni, Tirsdag den 1. november 2011, 07:11
Selvfølgelig skal varen enten retur - eller betales.
Men det vil den danske importør åbenbart ikke overholde.
Han vil både beholde varen og ikke betale for den.
Derfor må Tyrkiet nødvendigvis bruge tid på retsopgør.
Det danske firmas forkerte opførsel kan ødelægge danske firmaers ry i udlandet.
Jenni læs hvad der står
Af: jan B, Tirsdag den 1. november 2011, 07:31
Importøren vil meget gerne returnere nødderne, men MÅ ikke pga Fødevarestyrelsen
uvirkeligt
Af: den undrende, Tirsdag den 1. november 2011, 02:13
igen en uduelig embedsmand som træffer an afgørelse uden at vide eller kunne forstå konsekvenserne af sin handling.
rotten kan ikke have befængt alle 24 tons nødder på en rejse fra tyrkiet til danmark. 24 tons nødder svare vel til ca 20.000.000 enkelt nødder - rotten har været fligtig.
hvorfor miste smiley når varen endnu ikke er kommet til fabrikken/butikkerne ?
hvis varen ikke er betalt tilhører nødder det tyrkiske firma og de kan forlange deres ejendom retur.
mod tåbeligheder kæmper alle forgæves.
Fis
Af: Svend, Tirsdag den 1. november 2011, 01:33
Søren Andersen!
Sikke noget (rotte)lort at lukke ud.
Hvad er det dog for en sammenblanding. Der er sikkert ikke flere rotter i Tyrkiet, end i EU-lande
ikke antallet
Af: jenni, Tirsdag den 1. november 2011, 07:02
@ Svend, det er ikke antallet af rotter, der er problemet med Tyrkiets optræden. Det er Tyrkiets opfattelse af betydningen af rotter i fødevarer, der er problemet.
ikke antallet
Af: jenni, Tirsdag den 1. november 2011, 07:00
@ Svend, det er ikke antallet af rotter, der er problemet med Tyrkiets optræden. Det er Tyrkiets opfattelse af betydningen af rotter i fødevarer, der er problemet.
Klammo!
Af: Søren Andersen, Tirsdag den 1. november 2011, 00:50
Endnu en god grund til, at vi ALDRIG skal have Tyrkiet med i EU! FØJ!
??
Af: Karina, Tirsdag den 1. november 2011, 00:36
Yildirim Yilmaz, direktør for den tyrkiske nøddeproducent Poyraz Poyraz, siger til 24timer, at han er rasende. Han vil have sine nødder, og det nu. Haha!!.
???
Af: mere haha, Tirsdag den 1. november 2011, 12:49
Og jeg vil ha dine nødder nu haha
:O)
Af: Johnny Rotten, Mandag den 31. oktober 2011, 23:49
Nuts!
..
Af: August, Mandag den 31. oktober 2011, 23:48
jeg forstår udemærket godt at Flex pack føler sig som en lus mellem to negle. Og for det andet syns jeg også at det Danske fødevare system laver et stykke dårligt arbejde.
De bliver nød til at have bilag for det de fortæller. Desuden syns jeg det er meget uretfærdigt at man vælger at tage et "Elite Smiley" fra Flex pack. Da de ikke vide at der befinder sig en rotte i containeren med nødder, desuden som der også står beskrevet i artiklen nåede nødderne ikke frem til butikken men befandt sig Københavns frihavn og derfor kan de nødder de har bestilt ikke have været i berøring med de produkter som allerede er i butikkerne.