Supermarkedskæden Spar går i offensiven. Den oprindeligt Hollandske kæde har nemlig for nyligt taget en ordentlig bid af den konkurrerende kæde Super Best.

Det er 60 Super Best-butikker, der siden april 2013 er blevet relanceret som flagskibe i Spar-kæden. De nye EUROSPAR-butikker er de største af fire typer butikker i Spar-kæden, som nu skal tage kampen op mod særligt Rema 1000. Det skriver epn.dk.

- Vi får mulighed for at danse med de tunge drenge nu, og det er primært Rema 1000, vi går efter. Rema 1000 har mest succes lige nu og har virkelig fået succes i Danmark. Hvis vi kan blive lige så dygtige som dem, viser det, at vi har en berettigelse på markedet, siger Michael Østergård, der er adm. direktør i Spar Danmark, til epn.dk.

Spar, Super Best og også Rema 1000 er alle mindre konkurrenter på det danske detailmarked, som står uden for de to giganter COOP og Dansk Supermarked. Med det nye fremstød vil Spar forsøge at erobre markedsandele fra Rema 1000, som har omkring 210 butikker i Danmark.

Gammeldags købmandskab

- Rema 1000 er dygtige, men jeg mener sagtens, vi kan slås med dem. Vi matcher dem på prisen, og desuden har vi et meget større vinudvalg, en delikatesse og fersk kød. Vi er discount, men tilbyder samtidig også ting, som kendetegner et traditionelt supermarked. En ’discount-hybrid’ vil jeg kalde os, siger Michael Østergård.

Han fortæller, hvordan Spar har en styrke i og med, at hver eneste butik er ejet af en selvstændig købmand. På den måde skal godt gammeldags købmandskab tage kampen op imod de mindre konkurrerende kæder.

- Er man ansat som bestyrer, vil man nok være mere tilbøjelig til at kigge på klokken. Vores butikker derimod er ejet af selvstændige købmænd, der driver butikkerne med liv og sjæl. Det, mener vi, gør en forskel for både kunderne og lokalsamfundet, siger Michael Østergård.

Spar har for tiden omkring 500 butikker i Danmark og en markedsandel på omkring 11 procent.

Pristest af konkurrenterne

I maj tog BT pulsen på flere danske discount-kæder i en stor pristest.

Testen blev foretaget i fem førende discountbutikker herhjemme; Lidl, Aldi, Rema 1000, Netto og Fakta.

Til testen blev 26 såkaldte basisvarer udvalgt. De 26 varer kostede 350,65 kr. i Aldi, 355,09 kr. i Netto, 364 kr. i Lidl, 366,38 kr. i Fakta og 373,05 kr. i Rema 1000.

Også hvis man regnede kilopriserne ud for varerne, var Aldi billigst og Netto nummer to.