Mens Nicklas Bendtner forbereder sig på Wolfsburgs Champions League-kamp mod Manchester United onsdag aften, kan hans klub Wolfsburg inden længe økonomisk være tvunget i knæ.

Den tyske bil-gigant Volkswagen ejer nemlig Wolfsburg, og Folkevogns-fabrikkerne er ramt af en skandale med nærmest uoverskuelige konsekvenser. Koncernen kan ende med at få en bøde på op mod 120 milliarder kroner ,efter det er blevet afsløret, at man har snydt med oplysningerne om, hvor meget forurening bilerne udleder.

»Når man bliver ramt hårdt økonomisk, så leder man efter områder, hvor man kan spare. Sponsorater er et af de områder, som bliver ramt i krisetider. Det må ramme klubben,« siger Simon Chadwick, professor i sportsforretningsstrategi og -marketing ved universitetet i Coventry, til BBC Sport.

Wolfsburg blev i 1945 dannet på fundamentet af en sportsforening for folkevogns-arbejdere, og med en væsentlig investering fra koncernen lykkedes det klubben at blive mestre i 2009 og hente pokaltitlen i sidste sæson. Wolfsburg er lige nu nummer fire i Bundesligaen.

»Alt afhængig af hvor stor en økonomisk bøde koncernen får, må vi se, om de kan opretholde udgiftsniveauet og dermed holdets præstationer.

Volkswagen-koncernens økonomiske problemer kan dog også ramme andre klubber end Wolfsburg, fastslår Chadwick.

»VW sponsorerer 18 ud af 36 klubber i de to bedste rækker i Tyskland. Men det handler ikke kun om Volkswagen, det berører hele Volkswagen-gruppen. Det inkluderer Audi, som har store interesser i sporten. De sponsorerer eksempelvis Barcelona. Og både VW og Audi er involveret i motorsporten. Man kan simpelthen ikke overvurdere, hvor stor effekt det her kan få på sportsverden.«

Når man taler om Volkswagen-gruppen, drejer det sig udover VW og Audi også om Skoda og Seat. Skoda har blandt andet mange sponsorater i cykelsporten, eksempelvis omkring Tour de France og Post Danmark Rundt.

I Wolfsburg er sportsdirektør Klaus Allofs dog rimeligt afslappet omkring fremtidsudsigterne.

»Jeg kan ikke siger noget konkret om, hvad der sker hos Volkswagen, men generelt er signalerne klare. Sådan som det ser ud nu, er der ingenting, der ændrer sig. Størrelsen på Volkswagen-gruppens investering er bestemt ikke lille. Men på den side er deres følelsesmæssige involvering gigantisk, og derfor er jeg ikke bekymret,« fastslår Allofs.

Imens koncentrerer Nicklas Bendtner sig bare om at spille fodbold og prøve at komme på holdet til kampen mod Manchester United.