Kan Brian Laudrup både være fodboldekspert og reklamere for et bettingfirma? TV3 Sport siger nej. Laudrups nye arbejdsgiver ser ikke problemet.

Brian Laudrup har fået nyt job. Champions League på TV3 bliver fremover skiftet ud med Premier League og landsholdet hos SBS, der blandt andet står bag 6’eren. Men den tidligere landsholdsspiller kommer ikke kun til at optræde som ekspert. I juni kom det frem, at den yngste af Laudrup-brødrene også skal være såkaldt ambassadør for bettingselskabet Unibet.

Og netop det dobbeltjob er noget, som man ikke ville acceptere hos Brian Laudrups tidligere arbejdsgiver MTG. At være en ’reklamesølje for et bettingfirma’ den ene dag og ekspert den næste er nemlig ikke foreneligt, mener sportschef hos TV3 Sport, Peter Nørrelund.

- Brian stoppede, fordi han lavede en aftale med et bettingselskab, og det var ikke foreneligt med at lave fodboldudsendelser hos os. Så optræder han i en salgsrolle på gader og stræder, hvor han skal sælge bettingprodukter - og dagen efter skal han så sidde og være ekspert. Det går ikke for personer, der er med i vores programmer - og slet ikke med et produkt, der er så tæt relateret til sportsverdenen, siger han og peger samtidig på, at seerne i et sådant tilfælde vil have svært ved at gennemskue, om der er skjulte motiver bag et ekspertudsagn.

- SBS må drive deres forretning, som de ønsker. Jeg konstaterer bare, at den ikke gik hos os. Vi tænker på vores seere, og hvordan de opfatter de mennesker, vi har inde omkring vores dækning. Og hvis du er reklamesøjle for et bettingfirma og skal sidde og kloge dig om de samme ting dagen efter, hvem repræsenterer den pågældende person så? Sidder han som seernes ambassadør for at analysere en fodboldkamp, eller sidder han dér for at sælge nogle odds? I mine øjne kan man ikke både være uvildig ekspert og på den måde være inde over et så nært beslægtet kommercielt område.

Hos SBS kan sportschef Jes Holm ikke se problemet. Han mener, at Brian Laudrup sagtens kan skelne mellem de to job:

- Brian må gerne arbejde for andre, bare det ikke er hos konkurrerende tv-stationer. Vi har hele tiden vidst, at det var en mulighed for Brian også at samarbejde med et bettingfirma, siger han og fortsætter:

- Peter Piil, Morten Bruun og Mikkel Bischoff laver også ting for Unibet, så jeg ser slet ikke nogen konflikt. Jeg ser kun mennesker, der godt kan skelne skidt og snot for sig. Jeg kan ikke se problemet i, at de foreslår nogle odds eller optræder i nogle reklamer. Dertil er der for mange grænser i den verden, vi i dag lever i, der er blevet udvisket. Det er f.eks. også blevet naturligt, at en skuespiller optræder i reklamefilm. Vi accepterer, at folk er på forskellige platforme.

Men at være fodboldekspert og at arbejde for et bettingfirma er jo to sider af samme sag. Kan dobbeltjobberiet ikke så tvivl om hans uvildighed som ekspert?

- Jeg forstår godt, hvorfor man kan tænke sådan. Men vores fokus er, at vi skal overholde lovgivningen på området. Man må ikke blande det redaktionelle og det kommercielle, og så længe vi ikke overtræder de regler, er der ingen sammenblanding. Brian Laudrup kommer ikke til at forholde sig til odds eller spil hos os. Han kommer til at forholde sig til fodbold.