Peter Schmeichel kaster sig ud på det kinesiske marked.

Store fodboldstjerner har allerede skiftet Europa ud med et kinesisk eventyr. Nu følger Peter Schmeichel trop.

Nej, den danske målmandskæmpe er ikke ude på et spektakulært comeback mellem stængerne. Det drejer sig om cool business. BT kan i dag afsløre, at Peter Schmeichel fremover skal være tilknyttet det kinesiske onlinemedie Sina Sports’ ambitiøse dækning af international fodbold.

»Peter kommer til at lave online-analyser og videoindhold om Premier League. Vi arbejder også på at få arrangeret nogle store events derude med fans, hvor Peter skal være vært. Under EM i fodbold kommer han også til at rapportere fra EM til Sina Sport, » siger Peter Schmeichels danske manager, Mads Frederiksen, der er direktør i f.reklame.

Sina Sports er det største onlinemedie i Kina og tilbyder både web-tv, blogge og skriftlige artikler. Med 15 millioner unikke daglige brugere og 120 millioner sidevisninger om dagen er de for længst slået igennem på den asiatiske sportsscene. Nøglen til succesen har været en imponerende vifte af tilknyttede fodboldstjerner, hvor Peter Schmeichel bliver den seneste i rækken.

Den kommende Bayern München-træner Carlo Ancelotti, Chelsea-stjernen Eden Hazard og de tidligere Premier League-stjerner Michael Owen og Gary Neville er allerede tilknyttet Sina Sports, hvor de med jævne mellemrum udkommer med klummer og betragtninger omkring international fodbold. Med hovedvægt på Premier League, som er et kæmpe trækplaster i Asien, hvortil der senest er ankommet en lind strøm af verdensklassespillere.

Sina Sports købte for nylig rettighederne til Manchester Uniteds egen tv-kanal MUTV, og set i det lys passer tilknytningen af Peter Schmeichel perfekt ind i målet om at øge dækningen af Premier League.

For Peter Schmeichel er der tale om en økonomisk gunstig aftale, som kiler sig ind i det forretningsimperium, danskeren har fået opbygget med jobs som foredragsholder, Carlsberg-ambassadør, betting-figur hos Tipico og meget andet. Et imperium, som BT kortlagde i et sjældent interview med den store dansker i efteråret.

Den tidligere landsholdsmålmand tager sig godt betalt. Foredrag i Danmark koster omkring 100.000 kroner, mens de største events i udlandet ifølge BTs oplysninger kan indbringe op mod underkanten af en halv million kroner. Selvom Mads Frederiksen ikke vil sætte beløb på den kinesiske aftale, er der næppe tvivl om, at den er indbringende. Samtidig er den en spændende indgang til et marked, der bliver stadigt større og vildere.

»Det er en fornuftig aftale, og så er der mange led i den, fordi den kan udbygges. Med eventdelen og marketingdelen kan der komme meget andet. Jeg ved, at Michael Owen har lavet sponsoraftaler ud fra denne her, så det åbner ret mange spændende muligheder for ham,« siger Mads Frederiksen.

Meget af Peter Schmeichels indhold til Sina Sports vil kunne laves online fra Europa, men danskeren vil også med jævne mellemrum hoppe på flyveren til Kina.