Mandag aften præsenterede den italienske storklub Juventus klubbens nye logo. Det skete til et stort anlagt arrangement, hvor flere prominente navne deltog. Til selve arrangementet var folk meget begejstrede for logoet. På de sociale medier var stemningen dog ikke helt så positiv.

Ifølge Juventus' hjemmeside symboliserer det nye logo essensen af Juventus. Nemlig de karakteristiske sorte og hvide striber, den italienske scudetto - altså symbolet på triumf - og klubbens forbogstav, J.

Foto: Juventus FC
Vis mere

Og J'et har været et stærkt symbol på klubben længe. Det forklarede den tidligere præsident Giovannu Agnelli blandt andet på følgende måde:

»Jeg bliver begejstret, hver gang jeg ser et ord, der starter med J i aviserne,« sagde Agnelli ifølge klubbens hjemmeside.

Når man piller ved klublogoer, piller man ved klubhistorie, og gør man det, piller man også ved klubfølelser. Det er de færreste fodboldfans, der bliver begejstrede for den slags, og mandag aften var ingen undtagelse.

Kort efter præsentationen var fans af 'bianconeri' verden over røget til tastaturet for at gøre opmærksom på deres utilfredshed med logoet.

En bruger skrev, 'hvad fanden har I gjort, Juventus?' som kommentar til logopræsentationen på Twitter. Og den kommentar har siden fået stribevis af likes og 'retweets'.

Nogle var mere kreative - nogle ville sige barnlige.

Mens andre var lidt mere drastiske i deres udmeldinger. En mente for eksempel at man lige så godt kunne lukke klubben. Det gjorde brugeren opmærksom på ved at vise et screenshot fra det populære fodboldspil FIFA, hvori man kan slette sin klub i den populære spildel 'Ultimate Team'.

Det var dog ikke alle, der var lige utilfredse. Eksempelvis roste den grafiske designer Daniel Nyari det nye logo og kaldte det for 'den modigste sportsrebranding, han nogensinde havde set'.

Det er dog sikkert og vist, at vi alle bliver nødt til at vænne os til det nye logo. Logoskiftet træder i kraft, når sæsonen 2017/2018 begynder.