FCN for dårlige til Champions League

KOMMENTAR

FC Nordsjælland slutter som årets ringeste deltager i Champions League. Uden hensynstagen til modstandere, held, uheld, fair play eller manglen på samme står det tilbage som et faktum, at ingen har fået færre point end FC Nordsjælland, og at ingen har dårligere målscore end dem.

Det giver fornyet liv til debatten om FC Nordsjællands tilgang til sin første sæson i Champions League, og kritikerne vil have yderligere skyts at sende efter Kasper Hjulmand og hans insisteren på at spille possessionfodbold selv mod de bedste.

Jeg er ikke blandt dem, der kritiserer FC Nordsjælland for at spille på den måde, de har gjort gennem de seneste seks år, og som sidste år gjorde dem til danske mestre, for hvad i al verden kunne de ellers have gjort? Men det ville være useriøst ikke at forholde sig kritisk til FCNs samlede resultat og især til præstationen i de sidste tre kampe i gruppespillet.

I min verden handler FC Nordsjællands manglende formåen bare slet ikke om hverken stil eller naivitet, men om simpel mangel på Champions League-niveau både fysisk, teknisk og mentalt. Det er såmænd også slemt nok.

Det første 0-2-nederlag ude mod Shakhtar Donetsk var acceptabelt, Chelseas 0-4-afklapsningen i Parken bød på flot spil indtil det 75. minut, og 1-1 kampen hjemme mod Juventus var fremragende. Men de tre sidste kampe i gruppespillet har FCN ikke kunnet være bekendt, og nordsjællænderne bliver nødt til at spørge sig selv, om de gjorde nok for at være klar til den største turnering af alle.

Jeg respekterer fuldt ud, at FC Nordsjælland satser på at bygge klubben op fra bunden, og jeg kan ikke andet end at hylde økonomisk mådehold.

Men kunne man have gjort mere for at sikre sig en rutineret midterforsvarer, sådan som man forsøgte, uden at det havde ødelagt den strategi? Kunne man have hentet en rigtig angriber, uden at det havde ødelagt konceptet? Var spillerne fysisk klar? Og mentalt? Var truppen bred nok? Og havde FCN de offensive kvaliteter, der kunne true en topmodstander i det mindste momentant?

Det er spørgsmål, der rammer hele vejen rundt i en klub, der forhåbentlig har lært en helt masse, som den kan gøre bedre næste gang, den deltager i en europæisk.

FC Nordsjælland er langt fra det ringeste hold, Champions Leagues historie, og større klubber end den er kommet ud af gruppespillet helt uden point - Dynamo Kiev, Anderlecht, Fenerbahce, Spartak Moskva og Villarreal for eksempel. Det kan måske trøste en lille smule. For de eksisterer trods alt stadig og gør det da egentlig meget godt...

Din kommentar

Kommentarer

Ringe - virkelig ringe

Skrevet af Anonym, Torsdag den 6. december 2012, 19:52

Det er vel noget nær den dårligste præstation af et dansk hold i Europa. FCN skal være meget glade for, at de var direkte kvalificeret til gruppespillet - de havde ALDRIG formået at kvalificere sig til hverken Europa League eller Champions League gruppespillet, hvis de skulle have været gennem kvalifikationen. Dertil har de simpelhen ikke tilstrækkelig europæisk klasse. Det kan godt være visse romantisk indstillede eksperter er tilfredsa med 20 minutters harmløs FCN pasningsspil i en international kamp, men resten af Europa har indset, at det faktisk er målscoren, der tæller - og på det punkt har FCN været en fiasko, intet mindre.

FCN er en skandale

Skrevet af Anonym, Torsdag den 6. december 2012, 17:57

Der er absolut intet positivt at sige om FCNs indsats i CL. Alt det ævk og kævl kmed at de er gået friskt til sagen er en gang bræk. De har spillet ad helvede til, og har vist sig som et naivt og helt igennem elendigt hold. Det er klart at Chelsea har flere penge og kan købe dyrere spillere, så FCN var aldrig favoritter, men da FCK mødte dem for et par år siden tabte de så vidt jeg husker 0-2 samlet over to kampe, og det var meget sigende for den klasseforskel der burde være på Danmarks bedste og Europas bedste. At tabe 1-10 samlet til et Chelsea hold, der spiller væsentligt dårligere end de gjorde for nogle pr siden og som p.t. vel ikke ligger i top 10 i Europa, det er intet mindre en en skændsel. Jeg græmmer mig på dansk fodbolds vegne

Magen til lilleput-mentalitet

Skrevet af Anonym, Torsdag den 6. december 2012, 16:45

Sig mig. Hvor er den lille dreng, der ser den nøgne kejser og råber: "Han har jo ikke noget tøj på?": 1 point i 6 kampe og 4-22 i målscore. FCN er da dumpet fuldstændigt. Men alle synger samme sang: "De har lært meget, de har beholdt deres spillestil, de er gået frisk til den".

Det er sgu da noget man siger til sin 7 årige knægt, når ham og hans holdkammerater fra Sønder Bøvling er blevet slået ud af årets lagkagestævne, for at han ikke skal tabe modet.

Sandheden er at FCN bør tabe modet og føle sig rigtig dårlige. For det var de:

1. De var DKs repræsentant i CL - og de magtede det ikke. Slet ikke
2. Mange hold fra mange andre ligaer (der ikke var kvalificerede) kunne have gjort det meget bedre
3. De blev kørt ud på røv og albuer - også i den kamp, hvor de "snød" Juve for en sejr.

Rundt om i fodbold-europa giver man da intet for argumentet om, at de træner bag en svømmehal. Hvis de ikke kan finde ud at at træne ordentlig eller har ordentlige faciliteter - så er det da fordi, de er amatører og ret beset ikke er værdige til at deltage i CL

Pinligt af FCN
Men endnu mere pinligt af en medfølende, nationalromantisk dansk sportspresse

b.t i seng med fcn

Skrevet af Anonym, Torsdag den 6. december 2012, 14:28

Har aldrig set en presse der er så blide ved en klub som nordsjælland... gad vide hvad Morten Crone har fået af Allan K... Det stinker LANGT VÆK...

Troede ikke Morten Crone var Så let at købe 4-22 i målscore siger alt

Det var så det...

Skrevet af Anonym, Torsdag den 6. december 2012, 14:21

Indrømmet, jeg er FCN fan.
Indrømmet, CL var en alt for stor mundful for os men det var da interessant at se, hvor langt der er fra toppen af superligaen til toppen af international fodbold og så oven i købet få +100 mil for det :-). At vi overhovedet fik ét point vil jeg betegne som en succes, vi scorede 4 mål, det er da bedre end Dynamo Zagreb(1) og lige så godt som Anderlecht og Lille. At dele af pressen ikke finder FCN præstation "godkendt" viser i min verden bare at nogle jurnalister og sportskommentartorer har mistet jordforbindelsen, man kan da ikke forvente mere af et hold der træner bag svømmehallen og hvor den lokale vognmand er hovedsponsor.
Jeg håber bare at pengene fra gaveboden UEFA, vil blive brugt til at holde FCN oppe i superligaen mange år endnu, så man lige kan snuppe cyklen ned på stadion.
Ps. intet dansk hold har niveau til CL heller ikke FCK. Intet dansk hold er blandt europa's 32 bedste.

Man må nu holde med FCK

Skrevet af Anonym, Torsdag den 6. december 2012, 14:20

Ja som Brøndby fan må jeg håbe FCk vinder mesterskabet og ikke FCN i 2013.

FCNs indsats i CL er simpelthen for ringe. Det holder vi ikke til igen. Men positivt at de er stenrige i de næste mange år og derved har et stærkt fundament at bygge på. De kunne måske gøre en ok figur i Europa League i stedet - osse på sigt.

Dertil kommer at FCK har tjent næsten alle pointene selv til den direkte plads.

Og Aab - dem skal vi vist ikke tale om. Sidst de fik CL-millionerne brugte de dem så skammeligt og uprofessionelt, at de får Uffe Elbæk til at fremstå som den Mads Skjern i en sammenligning.

Lad os hellere få pengene en klub, der kan håndtere det og investere i spillere og talentudvikling til gavn for fodbolden i DK.

FCN var en joke

Skrevet af Anonym, Torsdag den 6. december 2012, 13:50

De har tærsket løs på at det var lærepenge, men når man ser på det konstant ringe udbytte de fik af kampene. Kan man så påstå man har lært noget når man ikke ser fremgang over 6 kampe ?

Det vil jeg ikke mene, og den med at udbygge rutine... tjah, hvor længe er det de gode spillere er i en klub som FCN før de afskibes til en størrere klub ?.. dvs de er nok væk næste gang FCN får chancen, så alt i alt vil jeg mene det har været en joke med FCN i CL, og også bliver det hvis de nogensinde kommer der igen. (Medmindre de laver nogle ændringer til den tid)

Et råd til FCN's spillere som FCK lærte dengang Laursen kom tilbgae fra England under Roy Hodgson: If in doubt - kick it out!

Forza lukning af bundby!

Skrevet af Anonym, Torsdag den 6. december 2012, 13:20

Forza lukning af bundby!

FCN's "Rigtige" spillere

Skrevet af Anonym, Torsdag den 6. december 2012, 09:25

Enig i at FCN ikke havde format til rigtigt at gøre sig gældende i CL, men at ingen af spillerne "momentalt" shulle være i stand til at holde niveau er ikke rigtigt. Joshua John, Morten Nordstrand, Stokholm for at nævne 3 har alle vist at de har hvad det kræver på dette niveau. Jeg tror ikke det havde hjulpet at hente en "rigtig" angriber eller forsvarsspiller ind. Det er et spørgsmåll om at opbygge rutine som Hjulmand selv så rigtigt siger.

For en sjælden gang enig...

Skrevet af Anonym, Torsdag den 6. december 2012, 00:34

... men du har helt ret.

FCN vandt flot og ganske fortjent mesterskabet sidste sæson, men for Danmarks skyld havde det været bedst, at det var sket forrige sæson, så FCK i år havde fået den direkte plads til CL (som de nærmest også egenhændigt har skaffet til landet). FCK er milevidt fra det niveau vi så under Ståle, og de var formentligt også blevet sidst i FCNs meget svære pulje, men de havde skrabet flere point ind til ranglisten og var heller ikke blevet ydmyget i den grad, som jeg synes at FCN er blevet. Prisværdigt at FCN tager udgangspunkt i egne styrker, men det er at undervurdere modstanderne, når ikke engang deres keeper kan finde på engang imellem at sparke den ud af kommunen når det er nødvendigt. Hvor har de givet mange dumme mål væk fordi de har nægtet at gå det mindste på kompromis med noget som helst.

Også helt enig i, at de selvfølgelig ikke skal gå ud og fyre alle CL-millionerne af, så de havde siddet med en alt for dyr trup, der efter jul kun skal spille suppebold.. Men Crone har helt ret i, at man godt kunne have hentet 2-3 spillere ind til at løfte niveauet i bageste og forreste kæde. De har reelt ingen angribere i truppen (selvom jeg dog godt kunne se Joshua John spille på toppen), og at Stokholm skal ned og spille i bagkæden idag er jo til grin...

http://www.youtube.com/watch?v=WLjvoGbcgPI&list=HL1339512270

Skrevet af Anonym, Torsdag den 6. december 2012, 06:50

Jeg er enig i at FCK også ville have haft det rigtigt svært i denne pulje. Men har de ikke også skrabet så mange point sammen gennem årene, at de ville have ligget i 3. seedningslag, og dermed ville kunne have fået en "let" modstander blandt de 3.

Men nu vandt FCN fortjent det danske mesterskab, og så er det jo i virkeligheden ligegyldigt hvordan FCK ville have klaret sig :)

Jeg har været meget imod FCN's spillestil, og den kritik holder jeg fast i. Det er helt i orden at tage et mere defensivt udgangspunkt, når modstanderne er i den kaliber. Alt andet er i min verden, dårligt trænerarbejde.

Men nu er tingene som de er, og vi kan bare håbe at 2013 bliver et bedre år for dansk fodbold. Vi har i hvert fald en del at rette op på.

AaB har også bidraget til CL-plads

Skrevet af Anonym, Torsdag den 6. december 2012, 01:51

Det er på INGEN måde rigtigt at F(U)CK egenhændigt, for AaB har sandeligt også deres andel i den plads, pg så er det godt at CL-millionerne for en gangs skyld går til andre en fucking fck

Er du ikke gået forkert?

Skrevet af Anonym, Torsdag den 6. december 2012, 10:33

Hvaaa......tror du ikke du skulle ha været omkring Nationen på EB.dk??
Det er dér grødhovederne boltrer sig....

Børnehave niveau

Skrevet af Anonym, Torsdag den 6. december 2012, 08:13

Det er på INGEN måde rigtigt at F(U)CK egenhændigt, for AaB har sandeligt også deres andel i den plads, pg så er det godt at CL-millionerne for en gangs skyld går til andre en fucking fck

Med sådan en kommentar som ovenstående, kommer du til at fremstå som et fjols.
Barnagtig retorik, er den ene ting, og at det skinner så meget igennem at du har ondt i røven over FC København, gør det hele endnu mere sørgeligt.

Casper

Skrevet af Anonym, Onsdag den 5. december 2012, 23:59