Efter sejren over AaB i Parken kritiserede Ståle Solbakken hjemmepublikummets pibekoncert i pausen. Ledelsesrådgiver kalder FCK-trænerens kritik for barnagtig.

»Ståle Solbakken reagerer primitivt med sin kritik af fansene, og jeg synes, han opfører sig som et lille barn,« siger ledelsesrådgiver Joachim Sperling om FCK-trænerens kritik af hjemmepublikummets pibekoncert i pausen under søndagens kamp i Parken mod AaB.

Efter en mager pointhøst på blot to point ud af seks mulige på hjemmebane for FC København inden søndagens kamp mod AaB, blev FCK’s spillere og træner Ståle Solbakken piftet og buhet til pause, da de var bagud med 1-2. Selvom FCK fik vendt kampen og vandt 4-2 efter flot spil i anden halvleg, var Ståle Solbakken efter kampen ikke sen til at kritisere det vante hjemmepublikum:

»Det (AaBs pauseføring, red.) var en meget uretfærdig føring. Hvis du vil have god og offensiv fodbold, må du tåle en personlig fejl eller to. Det var rigtig dyre fejl. Hvis vi spiller dårligt og ikke fighter, er det i orden, men den pibekoncert hører ingen steder hjemme,« sagde nordmanden efter kampen til BT.

Ledelsesrådgiver Joachim Sperling mener, at kritikken fra FCK-træneren er dårlig kommunikation overfor fansene. Han mener, at FCK’s størrelse i dansk fodbold naturligvis medvirker til, at fans er meget kritiske ovenpå flere skuffende sæsoner:

»Det er direkte barnagtigt af Ståle Solbakken. Han burde rose publikum og vise forståelse frem for at kritisere dem. FCK’s fans betaler mange penge for at følge holdet, og han burde kunne forstå, at fansene bliver sure, når holdet er bagud. Jeg tror, han kommer med kritikken for at høste nogle billige point ovenpå sejren, og det skulle han have holdt sig fra. Jeg er overbevist om, at han helt sikkert ikke havde nævnt pibekoncerten, hvis FCK havde tabt kampen. Selvom jeg generelt synes, han håndterer det store pres i FCK godt, vidner hans kritik om manglende overskud, og han virker for alvor presset i øjeblikket,« siger han.

Heller ikke i FC København Fan Club falder Ståle Solbakkens kritik i god jord hos formanden, Lars Thor, der er enig med Joachim Sperling i, at FCK-træneren virker presset:

»Jeg synes, Ståle Solbakkens kritik er forfejlet, og han virker tøsefornærmet og som en lidt presset mand, der er blevet trådt over tæerne. Jeg mener, at pibekoncerten var berettiget. Fansene er naturligvis frustrerede efter flere sæsoner uden et mesterskab, og man kan ikke forvente, at folk står og klapper, når holdet er bagud. Kritikken kommer nok ikke til at skabe direkte afstand til fansene, og vi må alle komme videre. Men selvom der stadig er tålmodighed og opbakning, vil fansene gerne snart se resultater. Man vinder ikke mesterskaber på boldbesiddelse og flot spil alene,« siger han.

Den tidligere fodboldspiller Mikkel Bischoff var også i Parken som ekspertkommentator for Canal 9 under kampen mod AaB. Han kan godt forstå fansenes frustration:

»Pibekoncerten var ikke specielt voldsom. FCK’s fans har efter skuffende resultater længe hørt Ståle Solbakkens forklaring – at FCK spiller godt, men er uheldige med resultatet. Derfor kan man ikke fortænke dem i at frygte endnu et pointtab, da AaB var foran ved halvleg. Ståles kritik kan skabe surhed blandt fansene, men jeg synes generelt ikke, at det er på sin plads, at fans pifter, når holdet spiller godt, hvilket FCK gjorde søndag. Men sådan er mekanismerne i fodbold, og det er et krævende hjemmepublikum. De vil højst sandsynligt pifte af holdet igen, hvis FCK kommer bagud mod Randers i Parken på onsdag,« siger han.

På onsdag spiller FC København som nævnt igen i Parken, når de møder Randers FC. Med en sejr kan holdet spille sig op på en andenpladsen i Superligaen efter sidste års mestre FC Midtjylland, som indtager førstepladsen.