Fan-ejerskab og øget fan-involvering er et varmt emne i EU. Blandt andet er salg af fan-aktier i Brøndby IF diskuteret på højeste niveau

Fodbolden er vidne til en stadigt dybere kulturkløft mellem klubejere og fans. Intet sted mere tydeligt end i Premier League, hvor en stor håndfuld klubber er forvandlet til rigmænds legetøj, pr-maskiner eller gældskvæg.

Med opskruede billetpriser til følge og en publikumsmasse på stadion under forvandling. Fra typisk arbejderklassesport til den bedre middelklasses foretrukne netværksted. Mere end 20 klubber i lavere engelske rækker er allerede ejet og drevet af fans - akkurat som det er tilfældet i mange andre klubber kloden over.

Fan-ejerskab eller øget fan-involvering tages nu op på højeste niveau - blandt andre Brøndby IF er netop diskuteret i Europa-parlamentet.

- Fan-ejerskab er for alvor kommet på dagsordenen i EU, siger europa-parlamentariker Ole Christensen (S).

Han har deltaget i en debat med deltagelse af fodboldforbundsrepræsentanter, parlamentarikere, medlemmer af Europarådet samt en bred skare af europæiske fangrupper - blandt andre Brøndby Supporters Trust (BST), hvor Ole Christensen mødtes med BSTs repræsentant Thorbjørn Mailand. BST arbejder på en model, der via salg af fan-aktier skal skaffe fansene indflydelse i den økonomisk trængte klub.

Emnet er bragt op i EU-sammenhæng af ’Supporters Direct’ - en organisation med udspring i England og støttet af den engelske regering, der med kampagnen ’The Heart of the Game’ ønsker at forbedre fodboldfans vilkår.

- I bund og grund handler det om, hvordan fansene kan få mere at skulle have sagt i de klubber, de nu engang holder med. Sådan som fodbolden udvikler sig rundt omkring i Europa, er det mere og mere nødvendigt, hvis ikke sporten skal miste en væsentlig del af sin sjæl, siger Thorbjørn Maigaard.

Han peger bl.a. på det positive i, at UEFA har indført stramme økonomiske spilleregler - finansielt fairplay - for at dæmme op for dundrende underskud, der betales af rigmænd eller konsortier, indtil interessen fordufter. Som det er sket med Portsmouths FA Cup-vindere fra 2008, der nu forsøger at finde fodfæste nede i League 1.

- Det svære skridt bliver at gøre det attraktivt for de allerstørste og rigeste klubber at give fansene indflydelse, siger Thorbjørn Maigaard.

Et bredt europæisk samarbejde er nødvendigt, mener Ole Christensen:

- Det er rigtig godt, at vi gør ting ude i de enkelte lande, men vi må erkende, at fodbold ligesom så mange andre områder også vedrører det internationale. Vi kan sagtens lære af hinanden på området. Efter mødet med Brøndby Supporters Trust er jeg overbevist om, at tilhænger-inddragelse er vejen frem for international fodbold. Fremadrettet vil vi holde en tæt kontakt og forsøge at skabe en bro mellem indsatsen derhjemme, de gode erfaringer fra udlandet og det politiske arbejde i EU, siger Ole Christensen