Thomas Vinterbergs næste film ’Kollektivet’ er baseret på instruktørens egen opvækst i et akademiker-kollektiv i de glade 70'ere.

Flokken er samlet rundt om det brune bord, samtalen går, smøgerne ryges, og øllene drikkes. Der diskuteres pligter, og en af dem begynder at græde, da han bliver skældt ud af de andre for ikke at have betalt til tiden. De er alle voksne, de er venner. Og de er bofæller.

Scene nr. 45 i filmmanuskriptet ’Kollektivet’ af Thomas Vinterberg er i fuld gang med at blive optaget i Trollhättan i Sverige i et studie, som har huset flere danske Zentropa-filmproduktioner.

Læs også:

Den danske presse er taget op for at overvære optagelserne med skuespillerne Ulrich Thomsen, Trine Dyrholm, svenske Fares Fares, samt Vinterbergs egen kone Helene Reingaard Neumann, som, iført parykker og 70er-outfits, har travlt med at indspille den humoristiske drama-film.

’Kollektivet’ er den succesfulde instruktørs første danske film efter den Oscar-nominerede ’Jagten’ og et meget personligt projekt for ham. Den er nemlig baseret på Vinterbergs egen opvækst i et akademiker-kollektiv i Hellerup, hvor der var højt til loftet, drama i luften og masser af kærlighed.

»I vores kollektiv boede vi op til 14-16 sammen, alt afhængig af børn og diverse kærester. I 70erne var der meget rod, og ti år efter var det i højere grad tre familier, der ikke havde lyst til at flytte fra den fede have. Filmen er et drama om voksne mennesker, der vokser fra hinanden, og smerten ved det. Men frem for alt er det en kærlighedserklæring til en tid, der ikke er der længere, hvor 100.000 boede i kollektiv,« fortæller instruktøren, da vi møder ham i Trollhättan.

Hverken bollerum eller røde faner

»Der udbrød verdenskrig ca. hvert andet år, og da var det meget vigtigt at kunne begå sig. Der sker jo det, når mennesker flytter sammen, både i ægteskaber og i kollektiver, at man gør sig mindre umage. Når man tager hjem til sine venner, tager man pænt tøj på og en flaske vin med, stiller sig op til det. Når man flytter sammen, forsvinder det her beskyttende lag af god vilje, og det betyder, at man møder en ekstrem mængde dæmoner. Det kunne godt være voldsomt for et barn at opleve. Men jeg savner helt vildt det her fællesskab, et orange, dunkende hjerte af veluddannede mennesker, der bor sammen, råber og fester,« som han siger.

Scenerne bliver optaget i en kulisse, der skal forestille en kæmpe Hellerup-villa i stil med den, Thomas Vinterberg selv voksede op i i den fineste del af Nordsjælland. Det var ikke en ’ægte’ hipppie-hybel med bollerum og bong, men snarere et akademiker-kollektiv, hvilket smitter af på filmens æstetik.

»Jeg har et filter overfor hampplanter, fællessang, Mao og røde faner. Det forventer man af et hippie-kollektiv, og derfor er det udeladt,« forklarer han.

Læs også:

Der er afsat fire uger til optagelserne i Sverige, men instruktøren skal ikke bekymre sig om at undvære sin toårige søn. Den lille er nemlig med far - og mor - på arbejde i det svenske. Vinterbergs kone, den 27-årige Helene Reingaard Neumann, har nemlig også en rolle i ’Kollektivet’. Hun spiller elskerinde til Ulrich Thomsens figur, der er løst baseret på Vinterbergs egen far, journalist og kulturanmelder på Politiken Søren Vinterberg.

»Jeg har skrevet den her rolle til Helene, så for mig kunne det ikke være anderledes. Det har været skønt og egentlig ret problemfrit. Underforstået, jeg bestemmer,« siger han og griner.