Cannes-BT: Nøgen-dating og dans med delfiner. TV2s nye programdirektør Anne Engdal må allerede nu indse, at hun nok kommer tomhændet hjem fra den internationale tv-festival i Cannes,hvor hun er på jagt efter nye tv-ideer, der kan få seerne til at vende tilbage til ’Danmarks største fællesskab’.

For her er hverken et nyt X Factor eller afløser for ’Den store bagedyst’ og ’Vild med dans’, men tusindvis af efterligninger på hylderne i det internationale tv-supermarked.

- Det ser meget sørgeligt ud på tv-ide-siden. Der sker ikke rigtig noget. Der er ekstremt meget focus på det digitale, så vi må tilbage i vores eget maskinrum og arbejde videre. For det er ikke bare at komme hjem med en færdig pakke. Det skal også have TV2´s DNA, og det er ikke lige os med nøgen-dating eller delfindans.- siger Anne Engdal, der snart har siddet i den varme programdirektørstol på TV2 i et år.

Selv om DRs programmer endnu engang gav TV2 klø i weekenden, synes hun, der er ved at være lys i horisonten.

- Jeg synes, vi viser tonen og vejen frem med f. eks. rejseprogrammet ’Kurs mod fjerne kyster’ med Mikkel Beha Erichsen og hans familie. Vi er ret stolte af det program, og over at være de første til at ind på rejseområdet. Det har jeg gerne villet i mange år. Danskerne bruger mange penge på at rejse og skærer ned på alt andet for at komme ud og få oplevelser.

Vi vil også gerne hårdt tilbage på livsstilsområdet, og er godt i gang med Peter Ingemann og ’Location.location’, og så vil vi gerne sætte dagsordenen med debatskabende programmer som f. eks. om mobning, selv om vi ved, at det ikke giver de høje seertal. Det skal der være plads til, for det skaber synergi til nyhederne.

Farvel til børne-tv

Til gengæld er det uigenkaldeligt farvel til børne-tv.

- Det kommer vi ikke til at lave, og vi er heller ikke forpligtet til det mere. Det blev fjernet i sidste medieforlig.

- Vi går ikke tilbage til ’Snurre Snups søndagsklub’. Vi vil lave fællesskabende sening i underholdning som ’Voice junior’, ’Rundt på gulvet’ og ’ Klipfiskerne’, der henvender sig til hele familien.

- Men vi skal forny os, også på den faste morgen og aftenflade. Vi kan se, at bare ved at indføre ’Go’middag’ i ’Go’Aften’ , har vi løftet os rent seermæssigt og vores share (andel af seere, der ser tv.red) er steget. Men vi skal ikke forvente, at vi kommer tilbage til fordums seertal, fordi folk vælger at se TV på andre måder, men vi skal tilbage i primtime.

- Rejser har åbnet en helt ny arena, og mad er stadig en arena, fordi der er meget status i mad. Men der er også en tendens til at have færre værtsbårne programmer. Der skal være en grund til, at der er en vært. Og programmer som ’Grillfeber’ og ’Madklubben’, der nu kommer tilbage, er mere autentiske uden værter, fordi det giver de medvirkende mulighed for at træde mere i karakter

At TV2´s seere nu skal betale to kroner mere for at se kanalen, forklarer Anne Engdal således: Vi aner ikke, hvordan markedet udvikler sig. Det er virkelig uforudsigeligt. Som f. eks at landsholdets udekampe gik til SBS. Drama, sport/sportsrettigheder, dokumentarer og store underholdningsprogrammer er omkostningstunge ting. Vi er nødt til hele tiden at være gearet til at være med på de store ting.

Blodtud til TV2

Weekenden blev en blodtud til TV2

Torsdag: Wilbeks sidste landskamp fik bank af DR´s Anders Lund Madsen på sindssygehospital: 529.000 - 582.000

Fredag: Voice Junior fredag aften fik bank af Ørkenens Sønner på DR: 607.000 - 721.000

Lørdag: TV2´s nye ’ lyden af lørdag’ fik tæsk af Downton Abbey på DR: 463.000 - 540.000

Lørdag: Hugh Grant-filmen gik i knæ overfor DR´s Barnaby: 235.000 - 665.000

Lørdag: Anders Breinholdt og Natholdet fik klø af DR´s krimiserie Gentley: 188.000 - 437.000