DRs dramaserie 1864 har været genstand for megen diskussion - både blandt eksperter, filmkritikere og rundt om kakkelbordet. Søndag rullede det sidste afsnit og skærmen - og det markerede DR2 ved efterfølgende at blænde op for to en times debat om serien.

Historikere, filmkritikere, politikere var samlet for at diskutere serien, der er blevet kaldt alt fra politiserende til historisk ukorrekt. En af dem, der var mest i stødet, var Dansk Folkepartis Søren Espersen. Han mente direkte, at Ole Bornedal har ødelagt D.G Monrads eftermæle.

- Der er så meget sjusk, at man starter folks mistro. Vi har set eksempler på forkert datering. Jeg har også ladet mig fortælle, at det diplomatiske sprog ved fredsforhandlingerne dengang var fransk og ikke engelsk. Jeg har ikke noget mod kunstnerisk frihed, men gør dog en indsats for, at det faktuelle er nogenlunde korrekt, sagde han og fortsatte:

- Hvorfor giver det her altid en reaktion? Fordi DR laver en serie, handler det altid om at klistre nationalistiske signaler på folk og så sige, at de ikke bare er nationalistiske. De er også onde. På grund af den kunstneriske frihed har man nu ødelagt biskop Monrads eftermæle - og er det det værd? Jeg mener det ikke.

En anden af de tilstedeværende i debatten, professor i mediehistorie Gunhild Agger, gav dog ikke meget for kritikken. I stedet pegede hun på, at der 'går sport i at finde fejl i de historiske serier'.

- Det sker hver eneste gang. Det var at forvente. Der er et specielt mønster i det her, og det er også meget naturligt. Hver gang vi får en ny historisk serie eller film, er der en vågen presse, der spørger en historiker, om det nu også forholder sig, som det bliver fremstillet. Derfor har der altid været kritik, siger hun og uddyber:

- Der var f.eks. kritik af 'Flammen og Citronen' og af 'Hvidstengruppen'. Vores nationale koryfæ 'Matador' fik også kritik for at fremstille besættelsestiden for harmonisk, hvor vi alle var enige. Det er simpelthen ikke muligt at lave noget, der 100 pct. historisk korrekt. Selvfølgelig skal man kunne stole på de grundlægge fakta, men der er noget, der hedder kunstnerisk frihed - og det er vigtigt, at der er konflikter og karakterer, der kan skabe interesse.