Sørine Gotfredsen mener, at Danmarks berømte instruktør dyrker ondskaben. ’Vrøvl,’ siger Peter Aalbæk

Danmarks internationalt berømmede instruktør Lars von Trier er i ledtog med den onde selv.

Det er den uundgåelige konklusion, som sognepræst og debattør Sørine Gotfredsen drager i en opsigtsvækkende kronik i Politiken lørdag.

Godtfredsen har set Triers seneste film ’Nymphomaniac’, der i sin næsten seks timer lange udstrækning handler om en sexbesat kvinde (spillet af Charlotte Gainsbourg), der dyrker de dyriske lyster for fuld udblæsning. Sex fjernet fra kærlighed og erotik og uden at tage hensyn til sig selv og andres følelser. I filmen har karakteren Joe indgået en ungdomspagt med sine veninder om at dyrke sex med så mange mænd som muligt, uden at blande følelser ind i det.

Sørine Gotfredsen (foto: Ty Stange)

I udpenslende scener ses hun dyrke SM, gruppesex, lesbisk sex, samt blive bundet og mishandlet.

Og det har fået Sørine Gotfredsen helt op i det røde felt.

’Lars von Trier vælger at udpensle det dyriske i en sådan grad, at man må mistænke ham for at dyrke ideen om det onde som en selvstændig kraft, mennesket faktisk kan indgå en pagt med, skriver den 47-årige præst, forfatter og debattør i Politiken, hvor hun argumenterer for, at Trier hylder det onde og det nedbrydende i mennesket.

Kunst, der bryder ned?

’Nymphomaniac’ beskriver klart en slags pagt mellem mennesket og selve det nedrige, ja, måske faktisk med Djævelen selv – hvis ellers også Trier i alvor ville tage ordet i sin mund – nærmer vi os punktet, hvor hans kunst muligvis ikke gør andet end at bryde ned,’ mener Sørine Gotfredsen, der til daglig er præst ved Jesuskirken i Valby, København.

Hun husker også sine læsere på, at von Trier i sin populære tv-serie ’Riget’ efter hvert afsnit selv trådte frem på skærmen og gjorde korsets tegn efterfulgt af Satan-tegnet med strakt lille- og pegefinger:

’Dengang hvilede der en sarkastisk dobbelttydighed over udtrykket, og man anede, at der stadig var noget humant på færde i samtalen mellem Trier og publikum,’ skriver Sørine Gotfredsen, der mener, at Lars von Trier har bevæget sig ind i en ’djævelsk blindgyde’, fordi han fraskriver sig ’pligten til at nære tillid til noget godt i mennesket’ med ’Nymphomaniac’:

’Med filmens rent ud diabolske afslutning sidder man tilbage med følelsen af, at dobbelttydigheden er væk, og at Lars von Trier faktisk har valgt side. For her sejrer det onde. Og er en kunstner ikke dermed i færd med at afskaffe sig selv som en stemme, der overhovedet vil menneskene noget?’ spørger Sørine Gotfredsen.

Mundkurv

Siden Cannes Festivalen forige år, hvor Trier gav udtryk for, at han ’forstod Hitler’, har han givet sig selv taleforbud, men producent Peter Aalbæk betegner Gotfredsens karakteristik af Trier som ’meget langt fra virkeligheden:

- Jeg kender Lars som en stor humanist, der altid er parat til at kæmpe de svages sag.

Og privat opfører han sig altid meget anstændigt. Og jeg synes nu, at der er meget langt fra den bløde mand i sutsko med to børn og kone i et hus i Lyngby til den beskrivelse, Gotfredsen kommer med, siger Peter Aalbæk med et stort smil til BT.