Teatergruppen Signa, der for øjeblikket opfører stykket »Ventestedet« på Republique i København, er kommet i voldsomt uvejr, efter at de som en del af forestillingen har ringet til TV-værten Adrian Lloyd Hughes privat. »Jeg har ikke ord for, hvor forkasteligt det er,« siger Hughes.

Hvor langt kan et teater gå for at involvere publikum i en forestilling? Det spørgsmål er for alvor blusset op, efter at TV-værten Adrian Lloyd Hughes på Facebook har langet voldsomt ud efter teatergruppen Signa, der for øjeblikket viser teaterstykket »Ventestedet« på Republique i København.

Årsagen er, at en af stykkets skuespillere, en uge efter at Hughes sammen med en gruppe smagsdommere har været inde for at se stykket, ringer ham op privat en fredag aften som et led i forestillingen. Et opkald, som Hughes finder voldsomt intimiderende.

»Det er det måske mest grænseoverskridende og groteske telefonopkald, jeg har modtaget i hen ved 20 år,« siger Adrian Lloyd Hughes, der på det tidspunkt havde gæster til middag og bestemt ikke havde regnet med at blive ringet op som en del af en teaterforestilling.

»Jeg synes, det er fuldstændig vildt, at en teaterforestilling bilder sig ind, at man ønsker at lege med dem, efter at man har forladt deres stykke. Det burde være kriminelt. Jeg har ikke ord for, hvor forkasteligt, jeg synes, det er,« siger han og kalder Signa for »Stalkerteater«.

Sagen er imidlertid den, at Signa har opnået enorm international popularitet på netop den slags grænseoverskridende performanceteater, hvor man forsøger at udviske grænserne mellem fiktion og virkelighed. Således er »Ventestedet« et stykke, der i over fem timer involverer publikum i forestillingen, og ifølge teaterdirektør på Republique Martin Tulinius så er man som publikum på forhånd forberedt på lidt af hvert, når man går ind til en forestilling af den her karakter. Specielt med den historik som Signa har.

»Jeg undrer mig over hans reaktion. Adrian Hughes er jo en offentlig person, der selv går meget langt i sine egne programmer. Jeg synes jo ikke, at der er sket nogen skade. Jeg synes derimod, at det er ret spændende, at man på denne måde kan være med til at udvide teaterbegrebet og få en ekstra oplevelse, et ekstra element, ind i forhold til den oplevelse, man har haft,« siger Martin Tulinius og slår fast, at Adrian Lloyd Hughes selv har oplyst sit telefonnummer under stykket ,og derfor må forvente, at det bliver brugt til noget.

»Han kunne jo bare have givet et falsk nummer, hvis han ikke ønskede at blive ringet op,« mener Martin Tulinius.

Grænseoverskridende oplevelse

Men den køber Adrian Lloyd Hughes ikke.

»Jeg og mange andre giver jo disse oplysninger, fordi vi spiller med. Man gør det i loyalitet over for kunsten og forsøger at komme dem så meget i møde, som man overhovedet kan. Men jeg kan forsikre dig for, at jeg ikke i min vildeste fantasi havde forestillet mig, at Signa ville fortsætte sin teaterleg hinsides de fem timer, jeg har forpligtiget mig til at opleve den totale installation. Det, synes jeg simpelthen, er for grænseoverskridende,« siger TV-værten.

Signas kunstneriske leder, Signa Köstler, der er kvinden bag forestillingen »Ventestedet«, mener, at kritikken er blæst fuldstændig ud af proportioner og forstår slet ikke Adrian Lloyd Hughes reaktion.

»For det første kommer det fuldstændig bag på mig, at han sender den her kritik ud på Facebook frem for bare at ringe til mig for at komme af med det. Jeg har selv været smagsdommer, så han har mit nummer,« siger Signa Köstler.

»For det andet har vi kun ringet dem op, som frivilligt har givet deres nummer til os under forestillingen. Vi forklarer dem endda, at de vil blive ringet op, så det burde stå klart for enhver,« fortsætter hun og slår fast, at Hughes er den eneste, der har reageret på denne måde efter opkaldet. Alle andre har spillet med på den.

Forskruet leg

Adrian Lloyd Hughes holder dog fast i, at Signa har spillet med fordækte kort.

»Hør her. Jeg kunne ikke vide, at de ville fortsætte deres forskruede leg med virkeligheden, efter at forestillingen var slut. Det er for langt ude. Tror de, at jeg ønsker at være i deres teaterverden, efter at jeg har forladt stykket? Hvor længe skulle det fortsætte? Skulle jeg acceptere at blive ringet op en gang om ugen år efter år? De skal simpelthen bare pakke deres teaterstykke sammen, når jeg har forladt deres matrikel,« siger han og slår fast, at hvis det fortsætter, så vil han opfatte det som personlig chikane.