Hvor pokker skal vi begynde? Med Søren Malling, der farer ud ad døren og overfalder alle gæster med en udstoppet knopsvane? Med Mads Mikkelsen, der lider af tvangsonani og en ikke helt afbalanceret retfærdighedssans? Eller med lillebror Nicolas Bro, der skjuler ost under trøjen og ligner Prins Valiant på en virkelig dårlig dag?

’Mænd & høns’ bugner med groteske karakterer og vanvittige optrin. At kalde den en sort komedie er en underdrivelse. Den er hentet helt derude, hvor verden er forlænget med giftdepoter. Hvor en krøllet hjerne som Anders Thomas Jensens stortrives.

Læs også:

Det er ti år siden, vi sidst har fået en film fra instruktøren til ’Blinkende lygter’, ’De grønne slagtere’ og ’Adams æbler’, og når man ser ’Mænd & høns’, opdager man, hvor meget vi har savnet ham.

For Jensen bidrager med noget særligt til dansk film. Det er sjovt, det er faktisk rigtig sjovt, når han sminker Mikkelsen, Malling, Bro, David Dencik og Nikolaj Lie Kaas med kartoffeltud, puddelhår og hareskår, så de alle sammen ligner noget, katten har slæbt ind, og hønsene har hakket i.

Fra grimt til smukt

Han kan godt lide at gøre de smukke grimme og det grimme smukt. Han vender tingene på hovedet og går helt til kanten for normer og ordentlig opførelse. Men selv fra anstændighedens yderste afkroge vinder kærligheden og sympatien frem.

Jensens film handler om mænd - brødre, venner, gangstere, nynazister, kleptomaner, kannibaler, undermålere og udskud - der bag alle deres sociale brister søger fællesskab, accept og lykke. Ligesom alle os andre. Og således bruger han det groteske til at hylde det normale og vise, at vi trods alt ikke er så forskellige endda.

Læs også:

1233442

De sociale kompetencer er dog noget rustikke hos de bortadopterede Gabriel (Dencik) og Elias (Mikkelsen), der kommer til det nedlagte sanatorium på øen Ork for at blive genforenet med deres biologiske far. I stedet bliver de mødt med tæsk af yderligere tre brødre, der ikke er meget for at afsløre hemmeligheden om far, som ligger syg på første sal. Og slet ikke om laboratoriet i kælderen, hvor alle fem brødre er kommet til verden med hver sin mor.

Fars drenge er dog ikke så langt fra hinanden. De drømmer om damer, deler godnathistorier, dyrker dyresex og spilles alle med forrygende pokerfjæs af nogle af landets bedste skuespillere. Især Jensens faste mand, Mads Mikkelsen, er uimodståelig med sine forsmåede, smalltalkende manerer og sin ustyrlige forplantningstrang.

Humor på flere planer

Instruktøren har hygget sig med at skrive replikker, og humoren fungerer hele tiden på flere planer, spændt ud mellem karakterer, dialoger og de kontante øretæver.

Læs også:

Men ’Mænd & høns’ er også Jensens smukkeste film. Den er fuld af stemningsfulde billeder og skaber sit helt eget miljø på brødrenes forsømte herregård, hvor idyllen for længst er skallet af og alskens dyr spankulerer rundt på parketgulvene. Det ligner både scenen til en gotisk gyser og en syg Morten Korch-film. Og det er mellem disse to verdener, komikken udspiller sig, i en genreleg, der i sig selv er en del af morskaben.

Det er en leg med høj til loftet, og en verden med plads til alle. Mænd, høns og hvad der må falde der imellem. Anders Thomas Jensen bringer galskaben frem i dansk film. Det er tiltrængt.