’Natdyr’ er en velkommen udfordring til de sidste nytårs-tømmermænd, en film med to handlinger og to slutninger.

Men trods den udfordrende facon er der i den grad noget at komme efter.

Den forhenværende modeskaber og nuværende filminstruktør Tom Ford har nemlig skabt en film, der ikke alene er smuk som en parisisk parfumereklame (hver scene kunne indrammes og hænges op på væggen) men også magtfuld og intens som en Bergman-klassiker.

To historier

Den smukke og rige galleriejer Susan (Amy Adams) lever det tilsyneladende perfekte jetset-liv. Men tomheden nager. Og monotonien afbrydes først, da hun modtager et manuskript fra sin eks-mand (Jake Gyllenhaal).

I modsætning til deres eget opbrud godt tyve år tidligere, handler bogen, der ligesom filmen hedder ’Natdyr’, om et blodigt opgør fyldt med drama, vold og dødshævn.

Nu indleder Tom Ford et parløb, der varer filmen ud. På den ene side følge vi Susans flotte, men forudsigelige liv. Og sideløbende følger vi handlingen i bogen, hvor en desperat ægtemand risikerer sit eget liv for at hævne sin hustru og datter, der bliver voldtaget og dræbt.

Billedskøn

Amy Adams og Jake Gyllenhaal spiller hovedrollerne i begge sideløbende historier. Og selvom dramaet er intenst, og selvom følelserne i den grad får frit løb, så formår Ford at bibeholde en sær, men samtidig fascinerende distance til sine figurer. Således emmer det hele lidt af billedskøn isolation. Og du skal ikke regne med at danse ud af biografen.