Det er »noget af et sats« at lukke nyhedskanalen DR Update, mener medieforsker Stig Hjarvard fra Københavns Universitet efter DR i dag offentliggjorde, at de to kanaler DR Update og DR HD lukker fra 2013 som led i en større omlægning.

- Dermed har DR overladt den bane til TV2 med at levere løbende TV-nyheder 24/7. De vil så styrke baggrundsdækningen på DR2. Men det er måske akilleshælen i denne strategi, at de så stærkt vil satse på den baggrundsorienterede nyhedsdækning, siger han med henvisning til, at DR i dag fortæller, at der skal satses mere på mere perspektiv, baggrund og analyse af nyhedsstrømmen på DR2.

Samtidig skal DR2 køre hele døgnet og aktualitets- og nyhedsdækning skal styrkes, oplyser DR i dag. Den nye omlægning kan derfor være et forsøg på at sænke gennemsnitsalderen på DR2's seere, mener Stig Hjarvard.

- Da DR2 kom frem var den kendt som DRKlog, den seriøse baggrundskanal. Men den er endt som DR Senior. Det med at fokusere mere på løbende nyheder og opdatering kan være et led i at sikre, det ikke bliver alt for senioragtigt, siger han.

Lukningen af DR HD er i modsætning til lukningen af DR Update ikke noget sats, men blot en naturlig udvikling, mener Stig Hjarvard.

- DR HD har længe været en spøjs kanal, i og med den først og fremmest var defineret ved det teknologiske indhold. Det giver god mening at sige: Nu er den tid ovre og fremover skal alle kanaler være i HD.

DR3 bliver DR's ZuluMed lukningen af DR Update og DR HD kommer der samtidig to ny kanaler til verden, nemlig DR3 og Lille Ramasjang. DR3 retter sig mod de yngre seere i alderen 15-39 år og er et fornuftigt skridt fra DR, mener Stig Hjarvard.

- DR3 lyder som et spændende sats. Det er lidt en pendant til TV 2 Zulu i den forstand, at man prøver at fange et ungdomspublikum, som ikke blot er teenagere, men også er i 20'erne og 30'erne. Jeg tror, de vil prøve at omsætte det brand, som P3 er, til TV, siger han.

Lille Ramasjang retter sig mod de 3-6-årige, mens den nuværende Ramasjang skal fange de 7-12-årige. Samlet set er DR's strategi et naturligt svar til de unge seere, mener Stig Hjarvard.

- Public service skal i højere grad nå de yngre målgrupper. Nu har DR så tre kanaler møntet på de yngre målgrupper. Det er ikke kun DRs, men også TV 2's problem. De yngre seere er ikke så loyale over for public service.

Samtidig er tiden, hvor en kanal kan samle alle seere, ved at slutte, forklarer Stig Hjarvard.

- Det med at have hovedkanaler, som samler alle seerne, bliver vanskeligere og vanskeligere at føre ud i livet. Både DR og TV 2 mister stille og roligt seere år for år. Med denne omlægning segmenterer man ungdommen aldersmæssigt. De er nødt til at segmentere, for dem, der er 12 år, vil ikke se noget, der er møntet på de helt unge, siger han.

BNB