Når DR lørdag aften for syvende gang viser tv-serien ’Matador’, er det i nyrestaureret version så knivskarp, at det er tydeligt at se, at eventyrlige Korsbæk bare var en bunke kulisser i Valby.

Tre år har det taget DR at føre ’Matador’ ind i det 21. århundrede.

Når du i aften tænder for dit tv for at se den syvende re-premiere på Lise Nørgaards legendariske tv-serie om livet i stationsbyen Korsbæk før, under og efter Anden Verdenskrig, bliver det i en nyrestaureret HD-version, der ikke kun giver de 40 år gamle filmruller et teknisk ansigtsløft, men også afslører datidens filmtekniske begrænsninger.

»Det er en lidt underlig oplevelse at se den nye version,« fortæller tv-producent Thomas Heurlin, der tidligere på året fik lov til at se en scene fra det nye HD-format.

»Alting står pludselig nu så klart og skarpt, at man kan se alle mulige detaljer, som man ikke har kunne se tidligere. Det bliver nu meget tydeligt, at skuespillerne går rundt i kulisser. Det er helt fantastisk,«fortæller Thomas Heurlin, der morede sig over, at selv de mindste rynker hos skuespillerne kommer frem i lyset.

»Jeg er helt sikkert begejstret for det nye format.«

TV-anmelder på Berlingske Jakob Steen Olsen er også kæmpe fan af det nye format og skriver i sin seksstjernede anmeldelse af første afsnit:

»For det første er den lettere tobaksbrune fernis, der hvilede over alle billederne forsvundet. Konturerne er trukket op, ridser og slitage forsvundet. Og ikke mindst har restaureringen gavnet hele farveskalaen, så der nu er kommet fuld mættet kulør på Ulla-Britt Söderlunds fine kostumer.«

Og også Jakob Steen Olsen har lagt mærke til detaljerne, der nu står helt klart frem på skærmen:

»Men samtidig kan man pludselig også se, at Lauras blussen, mens hun kæmper med stegen er malet på at Maudes hår altid har været og vil forblive en paryk, at Ghita Nørby altså ikke er 24 år, selvom Ingeborg er det, og at Damernes Magasins trappe nede under den små Daniels pusselanker ikke er af beton, men malet træ.«

Restaureringen har som nævnt taget tre år og er blevet udført af Nordisk Film Shortcut betalt af DR's licenspulje.

Først har man scannet de gamle filmstriber og samlet dem på en computerserver for at de ikke skulle gå tabt. Herefter har man fjernet snavs, støv og ridser og skruet op for farverne.

Derudover har man ændret seriens format, så billedet passer til moderne tv-skærme.

»Det betyder, at seerne ikke i samme grad som tidligere vil se de sorte bjælker i siden af billedet. Det giver et bedre visuelt udtryk for seerne, som nu kommer til at se hovedpersonerne tættere på og i et langt skarpere format,« forklarer restaureringschef Hans Vermeij til dr.dk.