Den 68-årige skuespiller og instruktør Tommy Lee Jones kalder sin barske »The Homesman« for feministisk, og han roser sine danske medskuespillere.

Man bør være varsom med at sætte lighedstegn mellem skuespillere og de karakterer, de gestalter i film og på scenen. En god skuespiller er en kamæleon, der kan iklæde sig en opdigtet personlighed, som var det et sæt tøj. Men så er der dem, der bare synes at være, som de er, uanset om de befinder sig foran kameraet eller ej.

Den 68-årige stjerneskuespiller Tommy Lee Jones har i talløse interview demonstreret sin utålmodighed med journalister og testet dem med syredryppende hånlige bemærkninger, såfremt han ikke fandt deres spørgsmål tilfredsstillende formuleret. På den måde synes han identisk med de karakterer, han fremstiller i film: fåmælt, irritabel, grænsende til det ondskabsfulde.

I den premiereaktuelle »The Homesman« spiller Tommy Lee Jones en af disse mænd. Filmen, der også er instrueret af Tommy Lee Jones, udspiller sig i et trøstesløst landskab i Nebraska i 1880erne, hvor en særligt hård vinter har fået tre nybyggerkvinder til at bryde mentalt sammen. Den energiske, ugifte kvinde Mary Bee Cuddy (spillet af Hillary Swank) påtager sig den vanskelige opgave at bringe de tre kvinder til mere civiliserede omgivelser i Iowa.

For at få bragt kvinderne sikkert gennem det øde indianer-plagede land hyrer hun George Briggs (Tommy Lee Jones) til at agere livvagt, uagtet at han synes lidet egnet til opgaven. Faktisk har den let ynkelige - og vredladne - mand ikke noget valg, for opgaven er betingelsen for, at Mary Bee Cuddy vil redde ham ud af den galge, Briggs bogstaveligt talt sidder fast i.

Da Berlingskes journalist, sammen med en håndfuld andre pressefolk fra forskellige lande, møder Tommy Lee Jones under filmfestivalen i Cannes, udviser han samme grad af velbehag ved situationen, som sad han overskrævs på en vild hest med et tykt hampereb om halsen. Kun et par gange lykkedes det skuespilleren at indlede sit svar med andet end en sarkastisk bemærkning - heriblandt da han skal udtale sig om de to danske skuespillere Sonja Richter og David Dencik, der medvirker i »The Homesman«.

Da en tydeligt nervøs spansk journalist får fremstammet et spørgsmål om Det Vilde Vestens betydning for den amerikanske nationalkarakter, synes Tommy Lee Jones derimod på nippet til at rejse sig og forlade hotelværelset. I stedet bøjer skuespilleren sig fremover og vælger sine ord med omhu.

»Jeg tror aldrig, at jeg har hørt så tåbeligt spørgsmål, men allright: I »Det Vilde Vesten« lærte amerikanere at ride og bære store hatte. Er det svar nok?«

Derefter kan man nærmest høre alle de tilstedeværende pressefolk mentalt revidere deres spørgsmål til stjernen, så at de ikke på samme måde skal nedsænkes i et verbalt syrebad. Ingen af de tilstedeværende synes helt at forstå baggrunden for det aggressive udfald.

Det næste spørgsmål handler om, hvorvidt Tommy Lee Jones anser sin film som en forlængelse af Hollywoods western-tradition, og falder på lige så rådden jord som det forrige.

»Jeg ved ikke, om der nogen her, der har lagt mærke til at »The Homesman« foregår i Nebraska og Iowa? Nå det har I? Hvordan kan I så kalde det en western? (de to stater bliver som oftest betegnet som det amerikanske Midtvesten, red.)« brummer Tommy Lee Jones.

Selvom toughe kvinder som Mary Bee Cuddy faktisk er lidt af en tradition i amerikanske westerns, fra Marlene Dietrich i John Wayne-filmen »Guldgraverne« til Claudia Cardinale i »Once Upon a Time in the West «, er det få af de film, der i dag ville kunne tåle at blive underkastet et moderne feministisk paragraf 77 eftersyn. »The Homesman« er derimod blevet rost for at sætte et kvindeperspektiv på nybyggernes trængsler, og selvom Tommy Lee Jones tydeligvis hader at blive sat i bås, så køber han gerne den etikette. Det gjorde han i hvert fald over for The New York Times.

»Kald den gerne en feministisk fortælling. Det handler i hvert fald om en kvinde, der kæmper sig fri af mændenes forventninger og som må betale en høj pris. Jeg tror, de fleste kæmpende kvinder i dag vil have oplevet noget tilsvarende,« sagde Tommy Lee Jones til avisen.

Født i det vilde Texas

Det er muligvis med en vis ræson, at Tommy Lee Jones forbeholder sig ret til at definere, hvorvidt en film er en western eller ej. Han er nemlig selv født i det vestlige Texas, hvor hans far, der var tidligere cowboy, arbejdede som arbejdsmand i oliefelterne. Da faderen fik job i Libyens olieindustri, lykkedes det Tommy Lee Jones at skaffe sig et sportsstipendiat, der efterfølgende fik ham ind på Harvard, hvor han læste drama. Kort efter endt uddannelse begyndte hans karriere som filmskuespiller. Siden er han flyttet tilbage fra Øststaterne til barndomsstaten, hvor han ejer en ranch.

Angiveligt skyldes Tommy Lee Jones’ permanent dårlige humør, at han ganske enkelt ikke bryder sig om at være andre steder end på sin ranch. En af de film, han har instrueret, »The Three Burials of Melquiades Estrada«, er således udelukkende optaget på hans egne jorder. »The Homesman« er imidlertid indspillet langt fra Nebraska, men New Mexico illuderer de iskolde, mudderslubrende sletter i Midtvesten ganske overbevisende.

Det var her, at fattige nybyggere i tusindvis blev spredt ud over græshavet, hvor manglen på træer tvang dem til at bygge deres huse af mudder og græstørv. Mange af dem var ludfattige, danske udvandrere, og Nebraska er i dag en af de amerikanske stater med den største befolkning af amerikanere af dansk afstamning.

Derfor er det ikke så mærkeligt pludseligt at høre skuespillerne Sonja Richter og David Dencik tale dansk i »The Homesman«. Det er ikke megen munterhed. der præger deres liv. Sonja Richter spiller en af de sindssyge, og David Dencik er hendes meget lidt charmerende mand. Men da Berlingske spørger Tommy Lee Jones om samarbejdet med de danske skuespillere lyser han kendeligt op.

»Vi var meget, meget heldige, at vi kunne lokke dem begge til USA og arbejde sammen med os,« siger Tommy Lee Jones, der satte sin caster i Europa til at finde »de bedste danske skuespillere«.

Efter dette udsagn falder Tommy Lee Jones tilbage til sin vredladenhed, der kun bliver afbrudt, da han bliver bedt om at sige noget om Meryl Streeps bidrag til filmen.

Atter fures Tommy Lee Jones’ bjerglandskab af et ansigt af noget, der næsten kan ligne elskværdighed, og komplimenterne til Streep synes ingen ende at tage. Tommy Lee Jones har det tilsyneladende bedst, når han skal sige noget pænt om andre. Og selvom det er ubehageligt at være mål for hans spydigheder, må det næsten opfattes som et sympatisk træk.

»The Homesman« har premiere den torsdag den 4. december over hele landet.