Hvor meget skal forældre pace deres børn?

  •  

I tv programmet 'Tro, håb og talent' møder vi børn og forældre, der går op i deres sportsgrene med liv og sjæl.

Men til tider kan man komme i tvivl om, hvem der vil sportsgrenen mest. Er det de unge talenter, eller er det forældrene.

Børnene og deres familier satser alt – både penge, tid og barndom på at komme til tops. Men ofte kan det være en svær opgave at bære hele ansvaret, når man ikke er særlig gammel. 

Afstemning

I dette klip møder vi far Jens, der er taget med sin søn Benjamin til DM. Benjamin er danser, og han skal give alt for at vinde, for far gider ikke spilde sin tid. Men mon fars peptalk er nok?

Se programmet onsdag aften kl. 20 på TV3

Skal forældre pace deres børn? Hvad mere du? deltag i debatten under artiklen.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Sygt Samfund Skaber Syge Mennesker

Skrevet af TL, Fredag den 23. november 2012, 11:08

Den syge Far gør i virkeligheden ikke noget, som resten af vores præstationssyge samfund ikke gør.
Jeg har oplevet massere af unge mennesker som bliver pacet ( tvunget ) af deres forældre. De stakkels unge mennesker er ikke andet end projekter for deres anerkendelse hungrende forældre. Så intet nyt under solen.

Vil vi en ændring skal vi have fat i roden på vores stupide anerkendelses samfund. Vi skal have gjort noget ved det mindreværd vi alle påduttes.

Når forældre landet over tror at motion og ydre facade er vejen til evig lykke, ja så tvinger de jo også børnene til at følge trop.

Så hvad vil vi for os selv og vores børn ?

Danseglæde

Skrevet af Lis frederiksen, Torsdag den 22. november 2012, 23:55

Som mor til en datter der har været mange gange dansk og nordisk mester i sportsdans , sige et par ord til farmand. Din søn vil aldrig blive verdensmester, ved du hvorfor???? Fordi du dræber hans danseglæde, og uden den vil han aldrig vinde på længere sigt, han vil altid have i baghovedet , at du er skuffet over ham, du burde være pave stolt af ham , han er dygtig men jeg ser ingen danseglæde. Jeg har i igennem manes år i denne forunderligere verden , set flere som dig , din søn lider under tin utålige opførsel det kan du være sikker på , men han vil aldrig turde at sige det til dig . Giv ham et kram , og sig du er stolt af ham , også selv om han ikke vinder, det giver kampgejst til næste gang.

Jeg er ikke overrasket

Skrevet af Lis Frederiksen, Torsdag den 22. november 2012, 22:29

Må jeg som mor til en datter, der har mange danske mesterskaber bag sig i dans , komme med et par ord. Det er fuldstændigt forfærdeligt det den far han gør, det eneste han opnår ved sin tåbelige væremåde, er at sønnen mister modet , og dans kommer til at hænge ham ud af halsen. Hvis dit barn har tatent, og du støtter dit barn (fra sidelinien) er positiv og glad, vil du få gode resultater og danseglæde, det er jo trods alt netop danseglæden der fremmer talentet. Jeg har igennem mange år i denne forunderligere verden mødt nogle få som denne far , og jeg kan ikke sige det tydeligt nok ,din søn bliver aldrig verdensmester , han er stoppet mange år forinden, du har nemlig ødelagt hans danseglæde, og uden den er du færdig. Hilsen fra en der græder indvendig.

Undskyld, men hvor ansvarlige er I selv?

Skrevet af Jørgensen, Torsdag den 22. november 2012, 13:16

Til alle Jer der medvirker til at drive noget der snart ligner en ren heksejagt på Jens og hans søn Benjamin – stop dog snart denne hetz og fej for Jeres egen dør!

Jeg har nu set begge afsnit af Tro, håb og talent og jeg har med hovedrysten fulgt debatten omkring Jens og hans familie i diverse medier – ikke hovedrysten overfor at Benjamin har en drøm og en vision om at blive verdensmester og ej heller en hovedrysten overfor hvorledes Jens som far, støtter Benjamin i at nå sine mål, men jeg har haft en hovedrysten over de kommentarer, artikler mv. som florerer i medierne. Tag dog for pokker at fej for egen dør først!

Jeg beklager at jeg i nærværende indlæg kommer til at generalisere, og at jeg ikke tager stilling til om forældre pacer deres børn eller ej, men alene fokuserer på andre forhold som gør sig gældende i forhold til ansvarlighed/uansvarlighed.

I debatten omkring Jens og Benjamin har der konstant været talt om dårlig opdragelse, at Benjamin bliver frataget sin barndom, at forældrene er uansvarlige og at Jens er den dårligste far der eksisterer.

Lad mig lige vende bøtten lidt på hovedet her og lade Jer om at se lidt indad inden I begynder at svine andre mennesker til omkring uansvarlighed, på den måde som I gør. Og lad mig igen pointere – jeg beklager at jeg må generalisere, men det her er blot nogle punkter, hvor man kan tale om uansvarlighed.

Hvordan kan det være, at det i lille Danmark har været nødvendigt at træffe POLITISK BESLUTNING om at børn i skoler, daginstitutioner mv. skal have skattebetalt madordninger fordi børnene ikke får den sundhed i deres kost de skal have? Hvem er det lige der skal sørge for børnenes kost? Er det ikke Jer som ”ansvarlige forældre” og ikke eksempelvis mig som barnløs skattepligtig borger i DK, der skal sørge for det? Hvor var det lige Jeres ansvarlighed forsvandt hen - druknede den i karriereræs, stress og manglende tid og overskud til lige at smøre en ordentlig madpakke til Jeres børn i stedet for at stikke Jeres unger en 20’er så de selv lige kan sørge for mad?

Jeg vil gerne påpege, at jeg naturligvis gerne betaler for at Jeres børn får ordentlig mad, for Jeres børn er min fremtid. Men tænk over det - hvor forsvandt Jeres ansvarlighed hen? Og undskyld jeg generaliserer, men det er åbenbart nødvendigt, for ellers havde en politisk beslutning vel ikke været nødvendig.

Hvor er I ”ansvarlige forældre” der sørger for at Jeres børn har cykellygter og cykelhjelme på, når de færdes i trafikken i disse tider, hvor det er mørkt når klokken passerer 16.30 – jeg har alene 3 gange i indeværende uge i 3 forskellige provinsbyer stødt på 12-13 årige drenge uden lys på cyklen, uden cykelhjelm og uden reflekser - og de hjuler bare derudaf som idioter, uden omtanke for, at der kører bilister som sandsynligvis ikke kan se dem– én af disse drenge var få cm fra at komme rigtig slemt til skade!!! Få dog for fanden fastmonteret cykellys på Jeres børns cykler – det er vel det mindste I kan gøre, som ansvarlige forældre.

Hvordan kan det være at strandende i sommerferien er plastret til med børnefamilier og teenagere som skal agere strandløver og strandsild i tidsrummet fra kl. 11.00-17.00 når det tilsyneladende er videnskabeligt dokumenteret, at den naturlige sols stråler er 100 gange værre end et solarium.

Ved du hvor dine børn er, og hvad de laver på en sommerferie solskinsdag med 25 grader, mens du er på arbejde? Det kan vel i hvert fald aldrig tænkes at de er på stranden hele dagen med vennerne og veninderne, vel? Benjamin ligner virkelig også en der tager rigtig meget sol!

Og når nu I har så meget i mod sol, så skulle vi måske bare bede vores politikere sørge for at forbyde salg af solskins rejser til Thailand og sydens sol til børn og unge under 18 år, så de ikke opholder sig i dagslange timer i de skønneste varme solstråler.

Dernæst – hånden på hjertet - hvor mange af Jer har ikke jublet hver gang vores danske håndbolddrenge eller piger eller fodboldlandsholdet har vundet guldmedaljer til Danmark? Hvordan pokker tror I at de sportsudøvere er nået dertil? Ved at sidde dagen lang fordybet i computerspil og TV uden social stimulans, leg og aktiviteter? Og disse sportsudøvere hylder vi med glæde…

Og når nu vi er ved TV, så synes jeg personligt det ville have klædt TV3 hvis de havde holdt dokumentaren om 6 talentfulde børn der har drømme og mål for deres sport, på et sobert niveau. Det ville have klædt TV 3 om de havde været knap så nedladende og negative i deres historiefortælling, og i stedet for at fokusere på forældrene, så havde fokuseret på børnene og deres talenter, så vi måske kunne få endnu flere børn til at dyrke sport i et eller andet omfang, som ville være til gavn for vores fælles samfund – både sundhedsmæssigt men i høj grad også socialt – jeg er nemlig pisse træt af at se på unge og børn helt ned i 10-12 års alderen smadre busstoppesteder, gadebelysning- og udsmykning, lave grafittimaling og m.m.m. Hvorfor gør de det? Mangler de samvær og interesse fra deres forældre siden det kan lade sig gøre at dette sker?

Én ting man da i hvert fald ikke kan klandre de deltagende forældre for, det er da at de ved hvor deres børn er og hvad de laver og at de tilbringer tid sammen med!!!

ALLE forældre skal tage ansvar!

Skrevet af Belinda, Søndag den 25. november 2012, 20:40

Du vil altså have forældre til at tage ansvar for deres børn, men synes samtidig at det er i orden at man smider en 12-årig i solarium? Det handler ikke om, at man skal feje for egen dør. Jeg er sikker på, der iblandt disse kommentarer findes meget ansvarlige forældre. Problemet er jo, at denne far netop IKKE er ansvarlig. Det handler jo ikke om, at kun denne far skal være ansvarlig - det handler om at ALLE forældre skal være ansvarlige nok til ikke at smide et barn i solarium, så lad dog være med at skælde ud over at problemet bliver påpeget!

Jeg er helt enig i, at folk bør tage ansvar for deres børn og sørge for at de er sunde og sikre, f.eks. få ordentlig kost og lygter på deres cykler (samt ordentlig opdragelse i, hvordan man begår sig i trafikken!).

Men samtidig, så er der så lidt anerkendelse og i stedet så meget kritik fra den far, at det er helt forfærdeligt! Selvfølgelig skal børn "paces" og have et "spark" i den rigtige retning i livet, så de ikke bare ender som arbejdsløse bumser uden ambitioner i livet, blot siddende foran computerskærmen på kontanthjælp, men det handler om at finde den gyldne middelvej.

Børn skal også have lov at være børn, og så skal relationerne til deres nærmeste handle om andet end at opnå et eller andet bestemt resultat, og børn skal ALDRIG have i baghovedet, at de ødelægger fars (eller mors) liv, hvis de ikke opnår et BESTEMT resultat! Så kommer de til at leve i frygt og skyldfølelse, når de ikke lever op til forventningerne - HVAD FANDEN ER DET FOR EN MÅDE AT BEHANDLE BØRN PÅ!??

Jeg giver ikke en skid for den fars "forskning i hudkræft"! Børn skal ikke i solarie, før det er bevist, at det ikke skader. Det kan godt ske, at de ikke bliver udsat for flere skadelige stråler, end en dag i solen ville give. Men en stor forskel er, at en hel dags solstråler bliver givet på kun 6-8 min.! HVOR GÅR GRÆNSEN FOR OMSORGSSVIGT!??? Burde myndighederne ikke gribe ind, når de ser sådan noget??

Godt..

Skrevet af Pernille, Fredag den 23. november 2012, 08:27

Hold kæft det er godt skrevet.. Selv mor til 3, og deltager meget aktivt i mine børns sport, men synes nu ikke jeg pacer mine børn frem.. Jeg ville have ønsket jeg selv havde forældre der ville have deltaget aktivt i min sport da jeg var barn. Er helt enig med hvor er de forældre henne hvor deres børn laver ballade og ødelægger ting.. Så hellere være sammen med mine børn om deres sport og vide hvad de laver.. Man kan synes om Benjamin og hans far som man vil.

Det er OK ... at skubbe til et talent.

Skrevet af Mp, Torsdag den 22. november 2012, 12:39

Hvis man har et barn som har talent, og barnet vil have resultater og kan lide sin sport. Så skal man coache, og skubbe til barnet på en god måde, så det ikke ender i 70ér flip og hindbær te.

Ellers ender talentet i manglene opbakning fra forældre, McDonalds,
og general dansk hygge og dovenskab.

Hvis barnet kun var hygge danser, så er det noget andet.

Både og!

Skrevet af Kent Poulsen, Torsdag den 22. november 2012, 09:17

Jeg syntes at det er fint at have forhåbninger for deres børn, det er mere måden den bliver serveret på den er gal med. Han bliver tosset hvis de ikke vinder DM. Han burde være glad for hvis de bare kommer i top 3.
Manden virker som om, at han fik en meget streng opdragelse som barn, med en far som var fjern, og derfor er han på samme måde over for han egen dreng.
Men han vinder heller ikke nogen sympati hos folk, pga hans måde at være på.

Super

Skrevet af anders, Torsdag den 22. november 2012, 08:59

Ja folk skulle nødig have nogle ambitioner for deres børn.

FØJ!!

Skrevet af Karin, Torsdag den 22. november 2012, 08:54

Han er prototypen på den værste forælder man kan tænke sig. Han manipulerer og presser drengen psykisk. Det er næsten værre end fysisk vold. Jeg ser ikke programmet, kan ikke holde det ud. Har kun set dette klip - og DET er mere end rigeligt.

FØJ!

Skrevet af Nina, Onsdag den 21. november 2012, 23:53

Han er godt nok et af de mest ubehagelige & klamme mennesker jeg nogensinde har set. Stakkels barn! Får det helt dårligt af at se hvordan han behandler sit eget barn på! Han burde virkelig skamme sig...

frygtelig opdragelse

Skrevet af Christo, Onsdag den 21. november 2012, 20:43

Forældre bør ikke gøre sådan noget mod deres børn! Børnene skal have lov til at være børn, og udvikle sig i eget tempo og det er meget sandsynligt at drengen og faren om nogle år ikke snakker sammen mere, da faren har fåret ham skubbet væk.
Magen til dårlig opdragelse, og det værste er at mange forældre fejlagtigt tror at det er måden at opdrage på

Ondt i maven...

Skrevet af Maria, Onsdag den 21. november 2012, 15:24

... Var hvad jeg havde efter at have set det første program med denne far og hans danse-søn. Det er så tydeligt, at sønnen frygter sin over-ambitiøse, uempatiske og kolde far. Det gør ondt at se et sådan forhold mellem forælder og barn.... Og endnu større blev forargelsen da monster-far putter sin søn i solarium med kommentaren om "at det er der altså ikke nogen, som har taget skade af!"

Han burde IKKE have børn...!

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08