Fiasko på fiasko: Her er de største danske tv-flop

Glem lige tandbørsten, for rækken af underholdnings-show, der er floppet, er lang

Det er et mareridt at lave underholdning til danskerne i tv fredag aften. Nu er ’Husk lige tandbørsten’ pakket i mølposen, fordi gensynet ikke blev den succes, som DR havde håbet. Det blev for dyrt at lade underholdningskongen Casper Christensen børste sit gamle succes-show af igen og gentage spøgen.

Men ’Tandbørsten’ er langt- fra det største underholdningsflop fredag aften.

Se listen: Her er de største danske tv-flop

Den absolutte bundrekord for et fredags-underholdningsshow er DR1s ’Førstevælger’ fra 2006 med værten Peter Palshøj, der nu er sports-vært på TV3+. Det blev set af 246.000 seere, og straks flyttet til lørdag kl. 19.00.

Er du sunshine?

Èn af idemændene bag ’Førstevælger’ er Mads Brügger, der i dag er redaktør på Radio 24syv.

- Ideen var, at DR selv skulle finde på et underholdningsshow i stedet for at købe et afprøvet koncept fra udlandet. Jeg sad på Ungdomsredaktionen dengang, vi blev bedt om at komme med et bud på et fredagsshow. Vi tilbragte en weekend med at få ideer, men de blev alle sammen fejet af bordet af underholdningsredaktøren, og tilbage var kun titlen ’Er du sunshine?’. Den forsvandt også og blev til ’Førstevælger’, fortæller Mads Brügger.

Se listen: Her er de største danske tv-flop

Ikke raketvidenskab

- For mig viste det, hvor svært det er at stykke et godt underholdningsprogram sammen. Det er ikke raketvidenskab, men heller ikke noget, man kommer sovende til.

Der er en præcis logaritme, der skal bygges op, og det skal kunne rumme alle mennesker, også børn, for ellers går det galt.Børn har en stigende indflydelse på, hvad der bliver set i hjemmene fredag aften.

Lav opfindelseshorisont

Jeg kan godt lide ideen om, at DR, der får 3,5 milliarder kroner til at lave tv for, har en pligt til selv at udvikle underholdningsformater i stedet for at købe tv-formater som f. eks. ’X Factor’ og ’Mit publikum’.

Opfindelseshorisonten synes meget lav. Tv-branchen er en meget tryghedssøgende branche. Cheferne vil gerne være sikre på succes. Uvished er ikke godt i tv, fordi det er så dyrt. Der er meget lidt grundforskning i tv-underholdning, siger Mads Brügger og fortsætter.

Flopper i USA

- Der er ingen garanti for, at udenlandske tv-show med seerrekorder også falder i danske seeres smag. Tag bare ’Varm på is’, der floppede og ’Greven på hittegodset’, der var et hit i England, men floppede her.

Nogle tv-formater kan man ikke flytte over landegrænser. I Afrika er ’Big Brother’ en stor succes, men ikke i USA, hvor amerikanerne ikke bryder sig om at se på talentløse tabere.Interessen for ’X Factor’ er også dalende, hvorimod man åbenbart sagtens kan lave ’Paradise Hotel’ år efter år, siger Mads Brügger.

Læs også: