Idéen bag Ludvig og Julemanden står nordjysk turistbureau for. De glæder sig over den næsten gratis eksponering af landsdelen.

Visit Nordjylland har skudt papegøjen.

De har sammen med forskellige aktører, blandt andet Hjørring, Frederikshavn og Brønderslev Kommune og Den Vestdanske Filmpulje postet 2,3 millioner kroner i årets TV2-julekalender i idéfasen. Til gengæld får de for 4,1 millioner kroner daglig eksponering i bedste sendetid på TV2 frem til d. 24. december.

Idéen til en julekalender på Børglum Kloster opstod efter, at Hjørring Kommune blev udnævnt til kulturarvskommune i 2006 og derfor ønskede at udbrede kendskabet til blandt andet Stygge Krumpen; en biskop, der levede på Børglum Kloster under reformationen. Og det må siges at være en fuldført mission, for samme karakter har fundet vej til årets TV2-julekalender, Ludvig og Julemanden, som et ondt spøgelse.

LÆS OGSÅ:

LÆS OGSÅ:

Inspireret af Arn-filmene, der har fået turismen i Vester Götland i Sverige til at eksplodere, undersøgte en projektgruppe, hvad det ville koste at lave en film om Stygge Krumpen, og et hold elever på Aalborg Universitet fik til opgave at idéudvikle på, hvordan man bedst kunne skrue det sammen. Og det var her, at en kvindelig studerende fik idéen til en julekalender. Visit Nordjylland tog kontakt til Morten Rasmussen fra Deluca Film i Aarhus, og så tog tingene fart.

- Jeg satte nogle rammer op for arbejdet. Det ville blive 100 procent på vores præmisser, og de (Hjørring Kommune, red.) ville ikke få indflydelse, fortæller Morten Rasmussen.

Stygge Krumpen som kendis

- Deres bidrag var at rejse midler og sætte sig for at lave en kalender, der kunne udbrede kendskabet til deres kulturarv. Det er deres meget væsentlige bidrag. De får i hvert fald sat området på danmarkskortet, og nu er der mange, der har hørt om Stygge Krumpen. Vi vil selvfølgelig gerne give noget tilbage og var ikke blinde i forhold til, hvad deres motivation er, siger Morten Rasmussen og forklarer, at det, at de under skriveprocessen har boet på Børglum Kloster, selvfølgelig har smittet af på fortællingen.

- Vi har suget til os af sjove historier og myter imens. Eksempelvis den indemurede pige, og så har vi skrevet det om, så det passede til vores fortælling.

Og Visit Nordjylland er da også mere end tilfredse, selvom det første udkast var mere historisk korrekt end det endelige resultat.

Fantastisk

- Det er fantastisk. Det er jo ikke bare en film på halvanden time. Det svarer til seks til otte film, og vi rammer en bred målgruppe i bedste sendetid. Vi er glade, også selvom middelalderen og al den historie, vi gerne vil fortælle, er skrumpet ind til et spøgelsesunivers, siger Dorte Reinholdt fra Hjørring Kommune, der er projektleder på ’Krumpen’, der skal udbrede kendskabet til Hjørrings kulturarv. Hun bliver suppleret af Sisse Wildt, marketingchef hos Visit Nordjylland.

- Det er uvurdelig reklame for os. Vi blev jo helt høje, da vi fandt ud af, at det blev til noget, siger hun.

Men helt uvurderlig er den daglige eksponering i juletiden dog ikke.

Ifølge Martin Hopp Møller, strategisk tv-planner hos TV2 salg, er det svært at værdifastsætte et program, men i en beregning af julekalenderens reklameværdie han har taget udgangspunkt i, hvad det ville koste, hvis man skulle købe et reklamespot af samme længde som et afsnit af julekalenderen. Og ifølge ham ville de første fire afsnit have haft en værdi af 4.194.801 kroner som reklamespot.

Så når vi har passeret 20:35 juleaften, har Vendsyssel scoret for 100.675.224 kroner gratis reklame. Og her er de daglige genudsendelser ikke talt med.