Filmen ’Only Lovers Left Alive’ er nyeste skud på vampyr-stammen. Der er også snart premiere på vampyr-serien ’Heartless’ med Julie Zangenberg

Vampyrerne har én gang for alle bidt sig fast i filmmediet. Senest har Jim Jarmuschs bloddryppende bud ’Only Lovers Left Alive’ haft premiere. Der er premiere til sommer på ’Vampire Academy’ og meget snart premiere på den danske vampyr light tv-serie ’Heartless’ med Julie Zangenberg på Kanal 5.

Vampyrfilm er en særdeles sejlivet genre. Det er muligt, at den med regelmæssige mellemrum forsvinder og opstår igen, men den er altid kommet stærkere tilbage i nye makabre farver. Det at være monster eller vampyr er blevet et livsprojekt, siger gyserfilmsekspert.

Vampyrer kan ikke tåle lys, vand, hvidløg eller et kristent kors stukket op i dets grimme ansigt. Det er regler, der gælder for de klassiske vampyrskikkelser i filmhistorien, som Dracula eller Nosferatu, men de senere år er der blevet eksperimenteret meget med vampyrer på film, så ingen kan vide sig sikker i biografen – selv med ovennævnte remedier.

Romantisk outsiderhelt

Rikke Schubart har skrevet flere bøger om horror- og actionfilm og endda også en roman om vampyrer. Filmforskeren fra Syddansk Universitet er opdateret på alle de nye film og tv-serier i genren.

- Efter årtusindskiftet – i 00erne – er der sket det, at vi har taget monstrene i film til os som en ny type helt. Det er både varulve, zombier og vampyrer. I litteraturen taler man om den romantiske outsiderhelt, og blandt andet vampyren er et fint billede på den slags helte, siger Rikke Schubart.

Gyserfilmforskeren foreslår, at man svæver op i helikopterperspektiv og kigger på vampyrgenren:

- I dag skal vi definere et livsprojekt. Hvis du er på en arbejdsplads i for lang tid, har du ikke nok drive. Du skal hele tiden have nye projekter. Det handler ikke nødvendigvis om at blive den bedste, men det handler om at have sin egen vinkel på livet og målene, og et element som design er vigtigt. Alt det kan de nyeste historier om zombier, varulve og vampyrer. De fleste af filmene handler om, hvordan hovedpersonerne bliver deres bedste jeg som monstre. At være vampyr er blevet et livsprojekt, siger Schubart.

Den traditionelle vampyr var fra overklassen, velklædt, rig og forførende.

- Gennem tiderne er temaet så varieret. Først var vampyren ond og skulle udryddes. Andre gange har det været mere uigennemskueligt. Hvis vampyren kan styre sin appetit og finde ud af at tilfredsstille sin blodtørst uden at slå mennesker ihjel, kan den måske overleve. I serien ’Supernatural’ er der for eksempel en vampyr, der overlever ved at drikke blodposer fra hospitaler, forklarer Rikke Schubart.

Menneskelig Cruise-vampyr

Andre gange har vampyrerne været mere zombieagtige som i fremtidsfilmen ’I Am Legend’ med Will Smith, og sådan er der på mange måder leget meget med vampyrskikkelsen.

- I 1990erne - med Anne Rices ’Interview With The Vampire’ bliver vampyren mere menneskeliggjort i skikkelse af Tom Cruise. Her har vi at gøre med den humane vampyr, der er plaget af menneskelige følelser. Han går rundt og føler sig evig skyldig over sine ugerninger.

Sidste nye udvikling er mest foregået i tv-serier som ’True Blood’, der godt kunne have titlen ’Vampyrerne i swingerklubben’, eller ’Vampire Diaries’, som handler om at blive den mest populære i gymnasiet.

Senest er turen kommet til den muntre minimalist Jim Jarmusch. Hans ’Only Lovers Left Alive’ nåede helt frem til filmfestivalen i Cannes med Tilda Swinton og Tom Hiddleston (Loke i ’Thor’-filmene) som to elskende vampyrer i rock’n’roll-gevandter. Resultat kan p.t. ses i biografer i København, Aarhus, Odense, Aalborg, Kolding, Albertslund, Ishøj, Gentofte og Frederikshavn.