Medieforskeren Hanne Bruun giver sine bud på ’Badehotellet’s succes:

1. Serien kan ses af hele familien:

’Badehotellet’ kan ses af hele familien, og alle kan forholde sig til, hvad der foregår. Den gør ingen skade. Lige så snart der er et krimi-element, er det ikke noget for børn. Tv-serier som TV2s ’Den som dræber’ og DR1s ’Broen’ var meget ubehagelige og voldelige og ikke noget, man ser med sine børn, siger medieforsker, professor Hanne Bruun fra Aarhus Universitets medieforskning.

2. Seerne har været glade for også at kunne se dansk drama om mandagen.

- DR sidder tungt på søndagen, og TV2 har opgivet at sende noget før efter 21. Men mandagen er ikke optaget, og her ser TV2 et hul i markedet, hvor de kan få foden indenfor. De har haft pæn succes med dramaserien ’Rita’ og ’Lærkevej’ og er ved at få manet deres image af, at de ikke kan finde ud af at lave drama, i jorden. DR har været meget dygtige til at bygge deres image op, som producent af dramaserier, men de kan ikke tillade sig at lave fejl. Det skal gå godt hver gang. Her har TV2 større elastik hos seerne, og det gælder også for ’Badehotellet’.

3. ’Badehotellet er det danske svar på ’Downton Abbey’

’Downton Abbey’ har været en international succes, og ’Badehotellet’ har samme ’herskabs og tjenestefolks’-element. Der er plads til masser af konflikter og meget godt stof i historierne. Handlingen udspiller sig på et tidspunkt, hvor man begyndte at få ferie fra arbejde, men dem, der havde penge mellem hænderne, tog på badehotel. Det stopper efter Første Verdenskrig, hvor folket begynder at dukke op, og det ikke længere er forebeholdt de rige.