SAS er eneste skandinaviske flyselskab, der må flyve over Rusland. Det ser ikke ud til at ændre sig.

København. Det norske flyselskab Norwegian er godt og grundigt trætte af, at kun SAS må flyve over Rusland til det voksende asiatiske marked. En ændring kræver dog russisk velvilje, og den er svær at få øje på.

Sådan lyder meldingen fra transportminister Ole Birk Olesen (LA) i en skriftligt kommentar til Ritzau.

- Jeg deler Norwegians frustration over, at Rusland sætter begrænsninger for antallet af overflyvninger over russisk territorium, og at det derfor kun er SAS, der har tilladelse til at overflyve Sibirien på ruter mellem Danmark og Fjernøsten.

- En ændring af det kræver dog, at Rusland også er indstillet på det, og det har indtil videre ikke været tilfældet, skriver ministeren.

Norwegians kvaler bunder i en gammel aftale, der giver SAS eneretten til at flyve i russisk luftrum.

- Det betyder i praksis, at vi for eksempel bruger en time mere på at flyve til Bangkok. Og det betyder også, at eksempelvis Hongkong er ude af billedet som destination.

- Vi har masser af fly på vej, som vi kan sætte ind fra København, hvis de rigtige betingelser er til stede, sagde administrerende direktør for Norwegian, Bjørn Kjos, lørdag.

Der er dog tale om en politisk aftale, og derfor skal begge parter være enige om at ændre den.

- Forhandlinger med Rusland om luftfartsaftalen foregår i en samlet delegation med Norge og Sverige, hvor der fra skandinavisk side arbejdes for modernisering og liberalisering af aftalen.

- Det er Norge, der er forhandlingsleder. Den største udfordring for at indgå en ny luftfartsaftale med Rusland eller ændre på den nuværende er, at Rusland tilsyneladende ikke føler et presserende behov for ændringer i aftalen, skriver Ole Birk Olesen.

Han understreger, at det er et politisk ønske at liberalisere luftfarten yderligere og åbne op for, at flere selskaber kan flyve over Rusland.

Aftalen mellem Skandinavien og Rusland blev indgået i 1954.

/ritzau/