En af verdens største legetøjsproducenter Hasbro havde et forrygende andet kvartal med stor vækst i salget.

New York. Det går som en leg for den amerikanske legetøjsgigant Hasbro, der øgede både salg og overskud i andet kvartal. Klassikere som Nerf-serien, Transformers og Magic-kort gav medvind.

Specielt det amerikanske marked var flyvende for Hasbro, men den internationale forretning var hæmmet af en dårlig udvikling i Storbritannien og Brasilien.

- Hasbro-holdet leverede endnu et stærkt kvartal på tværs af vores brands.

- Vi er gået ind i anden halvdel af 2017 med momentum hos forbrugerne, en robust og forskelligartet underholdningsportefølje og nye initiativer, skriver administrerende direktør Brian Goldner i regnskabet.

I andet kvartal, der dækker over perioden fra april til og med juni, steg salget med 11 procent til 972,5 millioner dollar, 6,2 milliarder kroner. Det var specielt drevet af en vækst i USA og Canada på 16 procent til 494 millioner dollar.

Resultatet steg solidt med over 15 millioner dollar til 67,7 millioner dollar. Det var hovedsagelig grundet solid fremgang i USA og Canada.

Resultatet fra internationale operationer faldt nemlig markant med 46 procent målt på driftsresultatet.

- Større salg blev negativt opvejet af en uges ekstra udgifter og en udfordrende økonomisk situation i Storbritannien og Brasilien, skriver Hasbro.

I andet kvartal har Hasbro lanceret en stribe legetøj i forbindelse med flere store film i andet kvartal.

Specielt merchandise til filmen Transformers: The Last Knight, der havde premiere i juni, har trukket meget legetøj.

Men også legetøj og figurerer til den Spiderman-film, der henvender sig til et ungt publikum, har givet medvind.

Hasbro er på legetøjsmarkedet det tredjestørste i verden efter Mattel, der er kendt for Barbie-dukken, og danske Lego, der er den største.

/ritzau/