Flere passagerer fløj med SAS i november end i samme måned sidste år. Især de internationale ruter går frem.

København. Det skandinaviske luftfartsselskab SAS transporterede 2,4 millioner passagerer i november. Det er en solid fremgang, der er båret ikke mindst af en øget satsning på lange ruter.

Det viser trafiktal for november, der netop er offentliggjort.

Luftfartsbranchen måler normalt sin trafik på nøgletallet RPK. Det står for Revenue Passenger Kilometer og dækker over antallet af kilometer fløjet af passagerer.

Det er steget med 17,3 procent i november i forhold til samme måned sidste år. Det er trukket frem af internationale flyvninger, hvor trafikken er øget med 29,4 procent.

- Selv om efterspørgslen vokser, er forretningsmiljøet blevet mere udfordrende, skriver SAS med reference til det kontinuerlige prispres, der er i branchen.

Omsætningen per fløjet passagerkilometer faldt da også i november.

Det udfordrende miljø er netop årsag til, at SAS har satset på de lange ruter.

- SAS har længe haft behov for at blive større på langdistanceflyvninger. Det er en måde at frigøre sig fra konkurrencepresset på de korte distancer, hvor man flyver mod de billige selskaber, siger SAS-analytiker ved Sydbank Jacob Pedersen.

Grundlæggende har SAS dog fortsat det problem, at selskabet er et mellemstort flyselskab, der har svært ved at konkurrere med de helt store i klassen og er fanget i konkurrencen med lavprisselskaberne på de kortere ruter.

- Det strukturelle problem, der ligger i at være et mellemstort flyselskab med base i Norden, er stadig en enorm udfordring for SAS.

- Man mangler power i langdistanceruterne, og på de korte- og mellemlange ruter, som man skal leve mest af, konkurrerer man mod lavprisselskaberne. På den måde er SAS stadig humlebien, der ikke ved, at den ikke kan flyve, siger Jacob Pedersen.

/ritzau/