Oktober, november og december er måneder, hvor rejselysten ikke er så stor som i andre perioder af året.

Derfor er det heller ikke underligt, at rejseselskabet TUI ikke formåede at levere et overskud i fjerde kvartal sidste år, som samtidig er første kvartal i selskabets forskudte regnskabsår 2017/2018.

TUI - der i 1998 købte det daværende Star Tour - realiserede i denne periode et driftsresultat før afskrivninger på minus 45 millioner euro.

Og selv om det altså er negativt, er det trods alt 40 millioner bedre end det, man opnåede i samme periode året forinden.

Omsætningen voksede med otte procent til lige godt 3,5 milliarder euro, hvoraf knap 1,2 milliarder stammer fra den nordiske region, som Danmark er en del af.

Her var der ganske vist et lille fald i antallet af kunder, men trods alt en stigning i omsætningen på 6 procent.

Selskabet fortæller i regnskabet, at man allerede på nuværende tidspunkt har solgt 35 procent af sommerprogrammet, hvilket ligger nogenlunde på linje med sidste år.

Det er særligt Grækenland, Tyrkiet og Cypern, der trækker - og så ser de nordafrikanske destinationer ud til at være på vej mod comeback efter nogle svære år.

I Danmark har Star Tour som nævnt været ejet af TUI i mange år, men først i november 2016 skiftede man navnet ud.

/ritzau/