Indtægterne dykkede for Metroselskabet i 2015, da man forstyrrede passagererne. Det lysner dog allerede i år.

København: Metroen måtte genere sine passagerer med byggeri i 2015, og det kunne mærkes på indtægterne. Dem blev der færre af sidste år.

Samlet faldt billetindtægterne for metroen sidste år med små 30 millioner kroner til 743 millioner kroner. Det var ikke helt så grelt, som det lyder, da Metroselskabet havde engangsindtægter i 2014, der gør sammenligningstallene svære.

Resultatet før af- og nedskrivninger faldt til 240 millioner kroner fra 288 millioner kroner.

- Vi har haft en række store byggeprojekter. Vi har eksempelvis sat perrondøre op på de overjordiske stationer og bygget på Nørreport.

- Det forstyrrer pendlernes dagligdag ganske meget, når vi gør sådan noget, siger administrerende direktør Henrik Plougmann Olsen.

Der var dog ingen vej uden om at installere perrondørene. Alarmsystemet på de åbne perroner gjorde, at togene stoppede, hvis eksempelvis en avis blæste ned på skinnerne, fugle fløj forbi eller endda, hvis det regnede for meget.

- Det har vi elimineret nu, og det gør, at langt flere toge kører til tiden. Man troede oprindeligt, at man kunne undlade at have dem. Men med bagklogskab skulle man nok havde gjort det fra starten, siger Henrik Plougmann.

Med problemerne løst forventer Metroselskabet, at endnu flere passagerer vil bruge metroen i 2016 end de 57 millioner, der brugte den i 2015.

- Vi var nervøse for, om vi havde fået forstyrret vores pendlere så meget, at de ikke kom tilbage til os.

- Så vi har været meget fokuseret på, hvordan 2016 startede. Og de er vendt stærkt tilbage. Så vi forventer, at vi vil have 60 millioner passagerer i 2016, siger Henrik Plougmann Olsen.

Det vil ske samtidig med, at Metroselskabet har fokus på den store udbygning af metroen med Cityringen, der efter planen vil åbne i 2019.

- Der skulle vi gerne op på 130 millioner årlige passagerer. Vi bygger jo ikke metro for sjov, men fordi folk skal bruge den. Så vi håber på, at folk vil knuselske metroen, når Cityringen åbner, afslutter Henrik Plougmann Olsen.

/ritzau/