Hvis flere selskaber går sammen, er det muligt at finde 30 milliarder til en havnetunnel, mener Sampension.

København. En havnetunnel kan åbne op for byggeri på den cirka 500.000 kvadratmeter store Refshaleø, som ligger kun godt et kvarter på cykel fra Rådhuspladsen i København.

Det vil i så fald sende værdien af grunden på himmelflugt.

Og netop derfor er de danske pensionsselskaber, som ejer øen, klar til at opføre, drive og finansiere en havnetunnel i et såkaldt offentligt-privat partnerskab (OPP).

Det fortæller administrerende direktør i Sampension Hasse Jørgensen til Børsen torsdag.

- Det er min vurdering, at det ikke ville være noget problem at lave en finansiering af den størrelse, siger han til avisen.

Projektet anslås at ville koste op mod 30 milliarder kroner.

Også hos PKA og PFA er man klar til at investere i infrastruktur og ser positivt på tunnelen.

Det samme gør et politisk flertal.

En havnetunnel var således et af tre projekter, der blev drøftet på et OPP-møde mellem transportminister Ole Birk Olesen (LA) og en række pensionsselskaber og kommuner mandag.

- Vi er underlagt regler om, hvor store budgetunderskud og hvor stor gæld vi må have. Så selv om vi kan se, at det vil være en god idé at optage et lån og gøre en investering, bliver det ikke gjort, fordi vi er underlagt de her regler, siger ministeren til Børsen.

- Det rejser spørgsmålet, om man skal afsøge muligheden for, at andre foretager investeringen, siger Ole Birk Olesen med henvisning til, at Sampension, PKA, PFA, Pensam og LD ejer en stor del af Refshaleøen.

På grund af den manglende transportinfrastruktur må der i dag ikke bygges på den store grund mellem Øresund og Københavns Havn. Den er derfor kun bogført til en milliard kroner.

/ritzau/