Femern-forbindelsen er fortsat i de forberedende faser, men har allerede kostet milliarder. Se her til hvad.

København. Femern-forbindelsen, der skal bestå af en enorm sænketunnel mellem Danmark og Tyskland, er stadig år fra at begynde konstruktionen og afventer en tysk godkendelse.

Et stort arbejde er dog allerede gennemført og de første milliarder brugt. De er gået til at forberede projektet, gennemføre miljøundersøgelser og finde entreprenører.

Se her, hvor meget Femern-forbindelsen har kostet:

* Forbindelsen blev politisk vedtaget i 2008. Indtil videre er der brugt 4521 millioner kroner. Der er givet 1381 millioner kroner i EU-støtte.

* De sidste fem år er der brugt 2893 millioner kroner og modtaget 652 millioner kroner i EU-støtte. Penge er blandt andet fordelt således:

- 1113 millioner kroner er brugt på projektering. Det indebærer arbejde på myndighedsgodkendelser, udbudsmateriale, forundersøgelser - blandt andet miljøvurdering og geotekniske undersøgelser.

- 900 millioner kroner er brugt på såkaldte fremskudte anlægsaktiviteter. Det dækker over miljøkompensering, bod til entreprenører for forsinkelser og arkæologiske udgravninger.

- 201 millioner kroner er brugt på et ekspropriere ejendomme og miljøkompensationer.

- 677 millioner kroner er brugt på løn og administration, inklusive husleje og it til Femern A/S, der i 2016 havde 80 fuldtidsansatte. Da arbejdet var mest intensivt havde selskabet 111 fuldtidsansatte.

* Det samlede budget for Femern-forbindelsen lyder på 52,6 milliarder kroner, hvoraf 7,3 milliarder kroner er en reserve.

* Femern-forbindelsen skal betale sig selv hjem via trafikken gennem den kommende sænketunnel. Det vil efter planen ske på 36 år.

* Konstruktionen forventes at gå i gang i 2020.

Kilder: Femern A/S' årsrapporter

/ritzau/